Aanleg, spoor, bouw, rails, aannemer, werkzaamheden

ProRail mag doorgaan met onderhoudscontracten

ProRail mag doorgaan met Prestatie Gericht Onderhoudscontracten (PGO). Er is geen reden om deze manier van aanbesteden van het spooronderhoud stop te zetten. Dat schrijft staatssecretaris Wilma Mansveld in een brief aan de Tweede Kamer. Strukton Rail wil niet reageren op de brief van de staatssecretaris.

Mansveld vindt de conclusies van Strukton Rail dat het lager prijsniveau van onderhoud zal leiden tot vertragingen op het spoor en veiligheidsrisico’s onvoldoende gefundeerd en voorbarig. Strukton Rail riep eind vorige maand in een brief aan de Tweede Kamer op om alle aanbestedingen van het spooronderhoud inclusief de lopende procedure bij Amersfoort (PGO Eemland) stil te leggen. Vakbond FNV Spoor sluit zich hierbij aan.

Contractvorm

De overige spooraannemers VolkerWessels, BAM en Asset Rail zeggen dat zij de visie achter de contractvorm juist steunen met het oog op vernieuwing, innovatie en efficiency-verhoging bij het onderhoud van het spoor.

Volgens de staatssecretaris gunt ProRail haar onderhoudscontracten op basis van de ‘economisch meest voordelige prijs’ en niet op basis van de ‘laagste prijs’. Daarbij zou de spoorbeheerder kijken naar de beste prijs-kwaliteit verhouding.

Commissie Kuiken

De commissie Kuiken constateerde eerder in een onderzoek naar onder meer spooronderhoud dat er een prijsdaling heeft plaatsgevonden bij de PGO-aanbestedingen ten opzichte van de vroegere onderhoudscontracten (OPC). Volgens Mansveld heeft dat te maken met marktwerking en een andere inrichting van werkzaamheden. Bij de PGO-contracten wordt meer uitgegaan van preventief in de plaats van correctief onderhoud, stelt de staatssecretaris.

Het kabinet nam eerder de aanbeveling van de commissie over om de effecten van de betrekkelijk nieuwe PGO’s in 2015 te toetsen.

Prijsniveau

De staatssecretaris vindt het verstandig is dat ProRail en de betrokken aannemers hebben afgesproken het aanbestedingsproces van het spooronderhoud bij Amersfoort te laten auditen. Omdat het beroepsproces tegen de gunningsbeslissing nog loopt wil Mansveld hier verder niet op ingaan.

ProRail werkt sinds enkele jaren met PGO-contracten. Het idee daarbij is dat ProRail het onderhoud aanstuurt op basis van de geleverde prestatie. Aannemers zouden daarbij meer vrijheid krijgen om de werkwijze en werkmomenten te bepalen.

Organisatie

Strukton Rail zegt dat ProRail het prijsniveau van het spooronderhoud met PGO op 25 tot 40 procent van de totale kostprijs vaststelt. Vakbonden stellen dat de PGO’s ertoe leiden dat spoorbedrijven gedwongen worden om naar de eigen organisatie te kijken. Dit zou vanwege de huidige economische situatie steeds vaker betekenen dat werknemers worden ontslagen.

Marieke van Gompel

Lees ook:
Spooraannemers: aanbestedingen niet stopzetten
CNV: angst spooraannemers blokkeert cao-onderhandelingen
Strukton Rail: ongelukken door bezuinigingen spooronderhoud

 

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.