spoor

Maatregelen leiden tot minder spoorstaafbreuken

Het aantal spoorstaafbreuken is het afgelopen jaar flink gedaald. In 2010 ging het nog om meer dan 100 breuken, in 2011 waren dat er 77. Ook het aantal spoorspattingen nam af van 14 in 2010 tot 2 in 2011.

De getallen zijn afkomstig uit een rapport van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) over de transportveiligheid in 2011. Het rapport bevat ook een component over spoor.

Nieuwe registratie

Breuken in spoorstaven kunnen leiden tot ongevallen. Ze ontstaan door spanning in spoorstaven als gevolg van temperatuurveranderingen en passerende treinen. In een overzicht van de aantallen tussen 2004 en 2011 is te zien dat het absolute aantal breuken weliswaar gestegen is, maar toch is de veiligheidsprestatie verbeterd volgens ILT. Dat heeft te maken met de registratiewijze die sinds 2009. Vanaf dat jaar worden ook breuken in lassen en wissels meegeteld.

ProRail laat weten dat de verbeterde veiligheid te danken is aan het beleid van de afgelopen jaren. Er zijn gerichte maatregelen genomen om het aantal spoorstaafbreuken en spoorspattingen – knikken in het spoor – te reduceren. Zo is er een verbeterprogramma opgezet en zijn de eisen voor de spooraannemers aangescherpt.

Er zijn in 2011 geen treinongelukken gebeurd door spoorstaafbreuken of spoorspattingen.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Bart Pals

Bart Pals is hoofdredacteur van Nieuwsblad Transport, een zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.