Dieseltrein Groningen, ProRail

Pleidooi voor elektrificeren noordelijk spoorvervoer

De PvdA-fractie van Provinciale Staten Groningen wil dieseltreinen in het noorden van het land zo snel mogelijk vervangen door elektrische treinen. Daartoe zou de provincie met ProRail in gesprek moeten gaan. Aanleiding hiervoor is de afschaffing van de rode diesel. Daarmee wordt het vervoer over spoor dat in Groningen nog vaak gebeurd met dieseltreinen veel duurder.

Ook vindt de PvdA dat deze maatregel het juiste moment markeert om volledig over te stappen naar elektrische treinen.

Rode diesel

De belastingsubsidie op rode diesel wordt per 1 januari 2013 afgeschaft. Vanaf dat moment zal de accijns verhoogd worden waardoor deze op hetzelfde prijsniveau komt als normale diesel. Met name de agrarische sector maakt op dit moment gebruik van deze rode diesel, maar ook het noordelijk spoortransport en vervoer wordt met deze wijziging geconfronteerd.

De PvdA steunt de afschaffing van de rode diesel en zegt dat het belastingvoordeel zelfs vervuilend vervoer in de hand werkt.

Omschakeling

Een omschakeling naar een veel schoner elektrisch netwerk voor het spoorvervoer zou daarom juist nu een goede beslissing zijn, aldus de PvdA-fractie.

Ten opzichte van andere regio’s wordt in het noorden op het spoor nog relatief veel op diesel gereden. In andere delen van het land is het spoorvervoer al in verdere mate geëlektrificeerd, waardoor de afschaffing van de rode diesel hier minder van invloed is. De partij dringt er bij het provinciebestuur op aan met ProRail in gesprek te gaan over geleidelijke elektrificatie van het noordelijk spoor.

Lees ook: Verdwijnen rode diesel kost spoorgoederenvervoer 4,5 miljoen

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Pleidooi voor elektrificeren noordelijk spoorvervoer”

Jos van der Veen|24.02.13|12:10

Het regionale spoorvervoer dat is aanbesteed aan andere vervoerders dan de NS krijgen al een fors subsidiebedrag om de lijnen “rendabel” te houden. Let wel, rendabel was het niet, is het niet en zal het ook nooit worden. De belastingbetaler zou worden ontzien bij de privatisering van het OV, wat dus niet is gebeurd. Waarom dan nog (verder) privatiseren als de reiziger steeds meer moet gaan betalen en de niet-OV-gebruiker meer belasting moet betalen? (reiziger betaalt 2x!) Wie doet er wat mee?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.