spoorbrug Hanzeboog over de IJssel

Hanzelijn klaar voor openingsfeesten

ProRail maakt zich op voor de officiële opening van de Hanzelijn op donderdag 6 december door koningin Beatrix. Met de koninklijke trein zal ze van Lelystad naar Zwolle reizen en onderweg ook de stations Dronten en Kampen aandoen.

“We zijn koortsachtig bezig om alle puntjes op de i te zetten zodat alles morgen goed verloopt. We verwachten een mooie dag, net als op 8 december bij de publieksopening. Dat mag ook wel, want het is heel bijzonder dat voorlopig de laatste grote spoorlijn wordt geopend”, aldus ProRail-woordvoerder Jouke Schaafsma.

De lijn is klaar, de laatste voorbereidingen zitten nu nog in de organisatie van de twee openingsdagen. “Het is echt een mega-operatie om zoiets te organiseren op verschillende stations.”

Vijftig kilometer

De afgelopen zes jaar is vijftig kilometer spoorlijn gebouwd en 88 bouwwerken, waaronder een nieuw station in Dronten en Kampen, de 790 meter lange Drontermeertunnel en de nieuwe spoorbrug tussen Hattem en Zwolle over de IJssel, de opvallende rode Hanzeboog. Station Lelystad is bijna twee keer zo groot geworden. Vanaf 9 december gaan zowel passagierstreinen als goederentreinen gebruik maken van de nieuwe lijn. ProRail gaat uit van 30.000 reizigers per dag en 4,2 miljoen ton goederen per jaar. De investeringskosten bedroegen 1,128 miljard euro.

De spoorlijn, voorzien van het reguliere beveiligingssysteem ATBVv en het Europese systeem ERTMS en uitgerust zonder overwegen, is met oog op de toekomst ontworpen voor een maximumsnelheid van 200 kilometer per uur. In eerste instantie gaan de treinen 140 kilometer per uur rijden. De nieuwe lijn verbindt de Randstad met Noord- en Noordoost-Nederland.

Aanbestedingen

De bouw van de Hanzelijn is opgeknipt in acht aanbestedingen. Het ging overwegend om design en construct-contracten waarbij de bouwer of de bouwcombinatie niet alleen de bouw voor zijn rekening nam, maar ook het ontwerp. Een van de grootste deelcontracten (164 miljoen euro) betrof de aanleg van de bovenbouw door HanzaRailTeam, een combinatie van VolkerRail, Strukton, Arcadis en Alstom. De eerste drie partijen bouwden het spoor en en de energievoorziening, Alstom leverde het beveiligingssysteem.

Lees ook: Spoor Hanzelijn klaar voor gebruik

Lees ook: Duitse hogesnelheidstrein test nieuwe Hanzelijn

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Bart Pals

Bart Pals is hoofdredacteur van Nieuwsblad Transport, een zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.