herfst, spoor, rails

ProRail: herfstweer zorgt voor vertragingen

Vanwege het herfstweer hebben veel treinen de afgelopen weken met vertraging gereden. Ook uitgelopen werkzaamheden zorgden voor verstoringen in de dienstregeling. Dat zegt ProRail.

In Amersfoort was dinsdag beperkt treinverkeer mogelijk vanwege een brandje dat was ontstaan in een kabelgoot. Daardoor zijn kabels gesmolten. De werkzaamheden die maandagnacht zijn uitgevoerd om de schade te herstellen, waren niet op tijd klaar voor de ochtendspits. De werkzaamheden zijn inmiddels afgerond en de problemen voor het treinverkeer zijn opgelost.

Gladde sporen

Een van de belangrijkste oorzaken van de lage punctualiteit de afgelopen week waren de gladde sporen. Vooral in het noorden van het land hebben afgewaaide bladeren in combinatie met vocht voor gladde sporen gezorgd, waardoor op veel trajecten wat langzamer gereden moest worden en reizigers vertraging ondervonden.

Het stormachtige herfstweer zorgde zondag daarnaast ook voor veel vertragingen gezorgd doordat afgebroken takken op de sporen waaiden. Hierdoor waren er regelmatig ongeplande werkzaamheden nodig om de spoorlijnen te herstellen, en de sporen op te ruimen.

Maatregelen

Van begin oktober tot eind november zorgen vallende bladeren voor gladheid op het spoor. Platgereden, vochtige bladeren hechten zich aan de rails. Ook kunnen roest, olie, luchtvervuiling en algen in combinatie met vochtigheid het spoor glad maken. Het gevolg is dat treinwielen grip verliezen.

ProRail neemt diverse maatregelen om deze problemen aan te pakken zoals het het aanbrengen van een speciale zand- en metaalgel op het spoor om gladheid te bestrijden.

Lees ook: Gelinstallatie met gps bestrijdt gladheid door herfstweer

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.