Spooronderhoud Amsterdam

Aanbesteding spooronderhoud Amersfoort onder vuur

Er wordt een onafhankelijk onderzoek ingesteld naar de aanbesteding voor het onderhoudswerk van het spoor rond Amersfoort. Daarbij wordt onderzocht of de aanbesteding zorgvuldig is verlopen en of de kwaliteit van het spooronderhoud gewaarborgd wordt.  Spooraannemers zijn boos omdat het onderhoudswerk opnieuw naar de laagste bieder is gegaan.

ProRail gunde de opdracht voor het spooronderhoud rond Amersfoort (PGO Eemland) voor vijf jaar aan Asset Rail. Volgens de spoorbeheerder was daarbij de expertise en vakkennis van het bedrijf op het gebied van preventief onderhoud doorslaggevend.

Kwaliteitsbeloftes

In april van dit jaar stond ProRail op het punt om het spooronderhoud rond Amersfoort aan Strukton Rail te gunnen. Omdat ProRail meende dat de kwaliteitsbeloftes niet gerealiseerd konden worden op dit prijsniveau, brak de spoorbeheerder de aanbesteding af. Strukton Rail had voor 21 miljoen euro ingetekend.

Asset Rail zou nu de opdracht voor 20,8 miljoen hebben binnengehaald. De Volkskrant meldde vrijdag dat spooraannemers woedend zijn omdat het onderhoudswerk opnieuw naar de laagste bieder is gegaan. Zij willen nu dat de aanbesteding opnieuw wordt onderzocht. Naast Asset Rail en Strukton Rail hadden ook VolkerRail en BAM Rail zich ingeschreven.

Prestatie

Egon Groen van FNV Spoor: “ProRail schrijft op haar eigen weblog dat de prijs van Strukton Rail onrealistisch en onveilig was. Als je dan een consequent mens bent, dan kun je het nu niet voor een nog lager bedrag aan een ander bedrijf toekennen.”

Directeur Pieter Ahsman van Asset Rail: “Wij doen al vijf jaar het onderhoud rond het spoor in Gelre en we hebben daar goed gepresteerd. 2012 was voor ons een topjaar waarin we het aantal storingen flink omlaag hebben weten te brengen. In Amersfoort moeten we naast het spooronderhoud ook storingen voorkomen. Onze prestaties in het verleden hebben ervoor gezorgd dat ProRail voornemens is om ons deze opdracht toe te kennen.”

Veiligheid

Gedegen spooronderhoud is belangrijk voor de veiligheid. Begin deze maand luidden vakbonden en werkgevers de noodklok over de voortgaande druk op het prijsniveau van onderhoudscontracten.

Daarbij zou te veel gekeken worden naar de laagste inschrijving en dat zou ten koste van de kwaliteit gaan. Zo zouden bijvoorbeeld spooronderdelen neergelegd worden die nauwelijks de gehele contractperiode meegaan.

Reorganisaties

Ook zouden prijsgerichte aanbestedingen spoorbedrijven dwingen om naar hun eigen organisatie te kijken. Vanwege de huidige economische situatie betekent dit dat steeds vaker dat werknemers worden ontslagen. De afgelopen jaren gingen er honderden arbeidsplaatsen verloren bij diverse spooraannemers.

Marieke van Gompel

Lees ook: Spoorsector vreest voor verdwijnen vakmanschap

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Aanbesteding spooronderhoud Amersfoort onder vuur”

general mobil|14.04.19|09:00

En nu komt men mensen te kort.
Het loon de werk druk en onzekerheid spelen zeker mee.
Bouw betaald beter en geeft op dit moment meer zekerheid.
En door dit geneuzel zijn de spoor aannemers heel veel vak mensen kwijtgeraakt.
Dit is oud nieuws.
Weet ik.
Maar heeft nu grote gevolgen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.