Permanente oplossing nodig voor winterproblemen spoor

De noodmaatregelen om de dienstregeling op het spoor uit te dunnen, moeten zo snel mogelijk worden vervangen door een permanente oplossing. Dat stelt minister Schultz van Haegen maandag in de Tweede Kamer. Wanneer die permanente oplossing er is, kan ze echter niet zeggen. De Tweede Kamer steunt de minister in haar aanpak voor komende winter.

ProRail en NS hebben diverse maatregelen uitgevoerd die problemen om het spoor de komende winter moeten voorkomen. Zo worden tijdens het winterweer extra conducteurs en machinisten ingezet en zijn er verbeteringen doorgevoerd in de ICT-systemen.

Anti-icing proef

In oktober zijn er verbeteringen aangebracht in wisselverwarmingssystemen. Verder wordt de anti-icing proef van de vorige winter landelijk uitgerold. Dit is een preventieve behandeling van treinen met een middel, waardoor de vorming van sneeuw- en ijsblokken onder treinen voorkomen wordt. Verder is een pilot gestart om ijsvorming op bovenleidingen te voorkomen. Ook zijn de procedures en systemen voor de be- en bijsturing van treinen aangepast.

Als er komende winter meer dan drie centimeter sneeuw valt of het meer dan tien graden vriest, dan rijdt de NS met minder treinen. Dit houdt in dat de NS op een aantal trajecten in de brede Randstad ieder half uur in plaats van ieder kwartier gaat rijden. Dit zou verstoringen in het spoorsysteem zoals uitval van treinen door bijvoorbeeld bevroren wissels moeten opvangen. De minister stelt hiermee te kiezen voor zekerheid boven capaciteit.

Maatregelen

Schultz van Haegen benadrukte echter dat het om een tijdelijke oplossing gaat. ProRail en de NS werken aan een permanente oplossing om het spoor betrouwbaarder te maken. Dit is onderdeel van de Lange Termijn Spooragenda. De uitvoering daarvan zou echter wel een paar jaar kunnen duren.

In een onderzoek dat adviesbureau Twynstra Gudde in opdracht van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) deed, blijkt andere vervoerders in de winter wel de normale dienstregeling blijven rijden. Het bureau vergeleek de aanpak van het winterweer in Zwitserland bij personenvervoerder (SBB) met de aanpak van de regionale vervoerders in Nederland. Daaruit blijkt dat de SBB geen speciale winterdienstregeling kent en dat regionale spoorvervoerders hun dienstregeling alleen aanpassen als het echt moet.

Niet uitdunnen

Het onderzoeksbureau concludeert dat zowel SBB als de regionale vervoerders in winterse omstandigheden zo lang mogelijk doorrijden en niet uitdunnen in het belang van de reiziger. ProRail en de regionale vervoerders maakten hiervoor aparte winterplannen. Tweede Kamerlid Sander de Rouwe benadrukte tijdens het debat dat gekeken moet worden naar de aanbevelingen uit het rapport.

Marieke van Gompel

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.