Jonge Veranderaars, Verkiezingdebat OV, Railforum

‘Langetermijnvisie voor het spoor ontbreekt in Nederland’

Er ontbreekt een langetermijnvisie en strategie voor het spoor in Nederland. De politiek springt vooral in op incidenten en de spoorsector laat zich op haar beurt vooral leiden door de politieke agenda. Dat zeggen de leden van Spoorvisie 2030. Deze jonge spoorprofessionals zijn daarom bezig met het ontwikkelen van een spoorvisie voor de komende twintig jaar.

In Spoorvisie 2030 zijn jongeren uit de spoorbranche verenigd. Zijn komen uit diverse jongerenorganisaties zoals onder meer YoungProRail, Young Movares, The Young Part (Arcadis), Scope (Strukton) en de Jonge Veranderaars (Railforum). Het kernteam bestaat uit 25 leden. Daarnaast zijn er ongeveer honderd jongeren bij de evenementen van het project betrokken. De Jonge Veranderaars faciliteert Spoorvisie 2030.

Lagerhuisdebat

Door het organiseren van diverse evenementen rond de vier thema’s ‘Maatschappij’, Snel en veilig’, ‘Beleving en comfort‘ en ‘Samen en integraal‘ proberen de jongeren antwoorden te vinden op diverse vraagstukken op het gebied van het spoor om tot een gezamenlijke visie te komen voor de komende twintig jaar. 

Zij organiseren evenementen zoals een lagerhuisdebat. Ook namen de jongeren deel aan interactieve sessies met de NS en AgentschapNL van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie.

Initiatiefnemer Michiel Blaauboer: “We hebben toezeggingen van Frank van de Steen (afdelingshoofd bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu, red.) dat wij een lunchlezing mogen verzorgen op het ministerie.”

De leden van Spoorvisie 2030 vinden dat een visie voor de spoorsector als geheel ontbreekt. Dat zou onder meer komen omdat de politiek zich te veel door incidenten laat leiden.

Toiletten op sprinters

Een voorbeeld is bijvoorbeeld de missende toiletten op de sprinters. De regering heeft onlangs besloten dat alle sprinters van een toilet moeten worden voorzien.

Blaauboer: “De uitvraag over de toiletten is zeven jaar geleden gedaan bij de aanbesteding. De NS heeft de overheid, zijn enige aandeelhouder, hier destijds via het ministerie van op de hoogte gesteld. De politiek is daar vervolgens mee akkoord gegaan.”

 Mark Könst werkzaam bij de spoorafdeling van Tata Steel vult hem aan: “Nu de reizigers beginnen te klagen, worden er pas maatregelen genomen.”

Incidentenpolitiek

“Wat de meeste mensen niet weten is dat het aanbrengen van ontbrekende toiletten op sprinters over 15 jaar wordt uitgesmeerd, zodat dit uitgevoerd kan worden tijdens revisiebeurten van het materieel. Dat wordt gedaan omdat dat het meest kostenefficient is.”

Ook het treinongeluk in Amsterdam en de problemen op het spoor door het winterweer zijn voorbeelden waarbij volgens hen incidentenpolitiek wordt bedreven. Daarbij moet ook de hand in eigen boezem worden gestoken, want de spoorsector laat zich zelf ook te veel door die wisselende politieke agenda leiden vinden de projectgroepleden. 

Een spoorvisie voor de langere termijn zou er voor moeten zorgen dat minder de waan van de dag wordt gevolgd en meer vooruit wordt gekeken.

Doelen

De doelen van spoorvisie zijn om enerzijds beter spoorvervoer te realiseren voor de maatschappij. Blaauboer: “Anderszijds moet het spoorvervoer verbeterd worden voor de spoorbranche, maar ook voor ons als individu.  Als er een visie voor de hele sector bestaat, dan kunnen we de beslissingen die we tijdens onze werk nemen beter onderbouwen.”

Alf Smolders, plan-ontwikkelaar bij ProRail: “Een breed gedragen spoorvisie kan er ook voor zorgen dat er begrip wordt gekweekt onder bijvoorbeeld omwonenden van gebieden waar spoorgoederenvervoer door rijdt.”

Presentatie plannen

“Export is de enige groei van Nederland in het afgelopen kwartaal. Daarvan moeten we de lusten maar ook de lasten dragen”, stelt Smolders.

 Halverwege 2013 moet Spoorvisie 2030 klaar en worden de plannen gepresenteerd.

Marieke van Gompel

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “‘Langetermijnvisie voor het spoor ontbreekt in Nederland’”

Nico Baken|25.10.12|13:03

Graag reageer ik op het bovenstaande.

Een brede visie voor het Spoor met zingeving voor “de omgeving” is inderdaad gewenst en kan tot stand komen door breed te schouwen, i.e. de grenzen van het domein Spoor en de sector transport te overstijgen.
De reis op weg naar de transectorale missie betekent dat de primaire actor met zijn reisgenoten (stakeholders) transacties sluiten onderling en met hun omgeving om dit waar te maken met in achtneming van de transsectorale visie.
Prof dr ir Nico Baken

Auke Huisman|30.10.12|21:23

Wellicht wat ingrediënten voor de spoorvisie. Een voorbeeld is het deur tot deur reizen met de NS-Business Card. Niet zomaar een vervoersbewijs, maar een mobiliteitskaart die de reiziger een sleutel geeft tot het gehele OV en ondersteunende deur tot deur diensten.

Zie de website waar e.e.a. wordt uitgelegd: https://sites.google.com/site/reizenoprekening/

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.