Marion Gout, directeur, ProRail

ProRail: meer aandacht voor dienstverlening spoorvervoerders

ProRail wil de dienstverlening aan spoorvervoerders verbeteren. Dat wil de spoorbeheerder realiseren door de medewerkers die contact hebben met verschillende vervoerders op één afdeling te zetten. Zij opereren nu nog vanaf diverse locaties. Ook worden er meer medewerkers ingezet op de communicatie met de vervoerders. Dat stelde directeur Marion Gout dinsdag bij de presentatie van de halfjaarcijfers van ProRail. “Het contact met de klanten moet verbeteren en de bureaucratie moet verminderen.”

“We willen meer een directe link met de verladers en vervoerders”, stelt Gout. ProRail gaat de banden onder meer aanhalen door zaken beter terug te koppelen naar de vervoerder nadat hij een probleem heeft gemeld.

Werkgeversvereniging Koninklijk Nederlands Vervoer kaartte eerder al aan dat er bij het spoorbeheer meer de nadruk op klantvriendelijkheid moet liggen. Zo zouden goederenvervoerders meer inspraak moeten krijgen over investeringen in het spoor en over de dienstregeling. ProRail lijkt met het nemen van deze maatregelen in te spelen op deze wens.

Goede verbindingen

Marion Gout: “We willen een goed product bieden aan de vervoerders en verladers. We hebben de ambitie om het goederenvervoer per spoor te laten toenemen.”

ProRail zet zich in internationaal verband in om goede verbindingen te realiseren voor spoorgoederenvervoerders. “Dat doen we in overleg met bestuurders uit bijvoorbeeld Duitsland en Italië. Vorige maand waren we nog met hen in gesprek op de beurs Innotrans in Berlijn. Gezamenlijk werken we zo aan een beter aanbod voor de vervoerders”, legt Gout uit.

Langere goederentreinen

Daarnaast wil ProRail langere goederentreinen gaan inzetten. “Op Maasvlakte 2 is het straks mogelijk om goederentreinen van 1500 meter te laten rijden”, stelt Gout. Het rijden met langere goederentreinen is efficiënter en goedkoper. Daarnaast is er vraag vanuit de markt naar grotere transporten. Deze maand levert ProRail de nieuw aangelegde spoorinfrastructuur op Maasvlakte 2 op.

Een voorbeeld van verbeterde samenwerking met goederenvervoerders is dat DB Schenker met ingang van 1 oktober een plek heeft in het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) in Utrecht. Het OCCR is het landelijke controlecentrum voor het Nederlandse spoorwegnet. Door de deelname van DB Schenker kunnen calamiteiten op het spoor voor wat betreft het spoorgoederenvervoer nu ook worden opgevangen.

Prestaties verbeteren

De directie van ProRail geeft aan dat zaken beter kunnen en moeten. De spoorbeheerder wil met alle vervoerders de prestaties op de baanvakken verbeteren. Verder worden wissels gestandaardiseerd en terugkerende storingen aangepakt om de kwetsbaarheid van het spoor te verminderen.

Er is in de eerste helft van het jaar ruim 500 miljoen euro uitgegeven aan spoor- en stationsprojecten. Hieronder vallen onder meer de grote stationsverbouwingen in Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Den Haag, Zwolle en Breda en het project Spoorzone Delft. Het project Spoorzone Delft bestaat onder meer uit een 2500 meter lange spoortunnel met ruimte voor vier sporen, een ondergronds station en een ondergrondse parkeergarage.

Rood sein passages

Veiligheid blijft ook de komende jaren het belangrijkste speerpunt van ProRail. De spoorbeheerder wil dat er geen vermijdbare ongevallen meer plaatsvinden. ProRail neemt maatregelen om het aantal gemiste rode seinen nog verder terug te dringen.

Ook is versneld gestart met het aanpassen van het veiligheidssysteem (ATBvv) op 425 locaties in Nederland. Naar verwachting zijn eind 2012 circa 1600 seinen voorzien van ATBvv.

Winststijging

De winst van ProRail is gestegen van 41 miljoen euro in het eerste half jaar van 2011 naar 48 miljoen euro in het eerste half jaar van 2012.

Marieke van Gompel

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.