Uithoflijn, Utrecht

Movares maakt ontwerp voor Uithoflijn

Advies- en ingenieursbureau Movares gaat het definitief ontwerp van de Uithoflijn maken. Deze tramverbinding wordt aangelegd in opdracht van Bestuur Regio Utrecht (BRU) en de gemeente Utrecht. De Uithoflijn is een belangrijk onderdeel van een netwerk van Hoogwaardige Openbaar Vervoerbanen en verbindt Utrecht Centraal met De Uithof. In 2020 zullen ongeveer 45.000 reizigers gebruikmaken van deze verbinding.

In Utrecht moet uiteindelijk een tramnetwerk met vijf verbindingen komen. De aanleg van de Uithoflijn is de eerste stap. De verbinding loopt van Utrecht CS naar het parc and ride terrein in De Uithof.

Stationsgebied

De Uithoflijn wordt in het stationsgebied gekoppeld aan de bestaande sneltram richting Nieuwegein/IJsselstein, ook wel SNIJ-lijn genoemd. Deze verbinding is bedoeld om tramstellen van de Uithoflijn van en naar de remise in Nieuwegein te laten rijden.

Pas als de SUNIJ-lijn is omgebouwd van een hoge naar een lage vloersysteem en er een tramsysteem bestaan, dan kunnen reizigers zonder over te stappen doorreizen van Nieuwegein naar De Uithof. Dat gebeurt pas in de jaren daarna.

Groei reizigers

Het aantal studenten en werknemers dat vanaf Utrecht Centraal naar De Uithof reist, blijft de komende jaren groeien door de uitbreiding van de Universiteit Utrecht en de Hogeschool Utrecht en de komst van verschillende instellingen en bedrijven naar De Uithof. Op dit moment rijdt in de spits al elke 2 à 3 minuten een 24 meter lange dubbelgelede (bestaande uit drie delen) bus van en naar De Uithof.

Een gekoppeld tramstel kan bijna vier keer zoveel reizigers vervoeren dan een dubbelgelede bus. De voorziene frequentie van 16 trams per uur per betekent elke 3,75 minuten een tram en daarmee een ruime verdubbeling van de huidige vervoerscapaciteit.

Aanbesteding trammaterieel

De realisatie van de onderbaan is inmiddels al in uitvoering. In 2014 wordt begonnen met de aanleg van de bovenbouw zoals onder meer rails, bovenleiding en haltes. De aanbesteding van het trammaterieel begint in 2013. Naar verwachting wordt in 2017 begonnen met het testen van de trams en de trambaarn. De Uithoflijn wordt begin 2018 in gebruik genomen.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.