Botlek Tank Terminal, Rotterdam

Botlek Tank Terminal bouwt treinlaadstation

De Botlek Tank Terminal is begonnen met de bouw van een treinlaadstation door een samenwerking van verschillende aannemers. Het laadstation kan met 400 ton per uur zes wagons tegelijk beladen. Met deze nieuwe spooraansluiting is een investering van twee miljoen euro gemoeid.

Er worden twee sporen met een lengte van elk 340 meter gebouwd. De bouwtijd bedraagt ongeveer zes maanden. De bouw van dit treinlaadstation past in de visie van Botlek Tank Terminal om alle vervoersmodaliteiten aan te bieden. Ook wordt hiermee ingespeeld op de groeiende vraag van klanten naar spoorvervoer.

Olieproducten

Het treinlaadstation zal in eerste instantie worden gebruikt voor het beladen van bloktreinen met biodiesel. In de toekomst kan dit ook geschikt worden gemaakt voor andere olieproducten, zoals vliegtuigbrandstoffen, benzine, diesel en eetbare oliën.

Naar verwachting zullen in eerste aanleg twee treinen per week worden behandeld. Dit kan oplopen tot twee treinen per dag.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.