Goederentrein, spoorgoederenvervoer

Magere groei van spoorgoederenvervoer in 2013

 De groei van het spoorgoederenvervoer in Nederland stabiliseert in 2012 tot 0,1 procent. Voor 2013 wordt er wel een groei van 2,2 procent voorspeld. De vervoersvolumes zijn daarmee nog steeds niet terug op het niveau van voor de kredietcrisis in 2008. Dat blijkt uit de Korte Termijn Voorspellingen van onderzoeksbureau Panteia/NEA.



De transportvolumes per spoor lopen terug vanwege de economische recessie. Vooral het vervoer van metaalproducten en containers met eindproducten loopt terug, zo blijkt uit het onderzoek. Naast het containervervoer zijn voor het totale spoorvervoer ijzererts, kolen en chemie de grootse volumestromen in Nederland.

Cijfers teleurstellend

Volgens directeur Ad Toet van Koninklijk Nederlandse Vervoer zijn de cijfers teleurstellend. “De spoorsector moet jaarlijks ongeveer vijf procent groeien om aan de doelstellingen van duurzame mobiliteit te voldoen.” 

Het onderzoeksbureau stelt dat de tarieven erg hoog zijn in vergelijking met vier jaar geleden. Daarnaast stijgen de kosten van het spoorgoederenvervoer, onder meer doordat het belastingvoordeel op diesel verdwijnt.

Het is in het eerste halfjaar van 2012 slecht gegaan met het Europese spoorgoederenvervoer. Deutsche Bahn zag het volume met 2,6 procent dalen in vergelijking met vorig jaar. Spoorgoederenvervoerder Hupac meldt zelf een daling van ruim tien procent dat deels werd veroorzaakt door een wekenlange versperring van de Gotthard-spoorbaan door een sneeuwlawine.

Buitenlandse vervoerders rijden om

Uit cijfers van KNV bleek eerder al dat het spoorgoederenvervoer in Nederland, gemeten in aantal treinen, in het eerste halfjaar van 2012 met tien procent is gekrompen. 

Vervoerders zouden volgens de werkgeversvereniging vanwege de hoge kosten van het Nederlandse spoor treinen liever om Nederland heen laten rijden naar havens in Duitsland of België.

Een positieve tendens in het onderzoek is dat spoorgoederenvervoerder Geodis het spoorvervoer sterk gaat uitbreiden door bestaande routes te intensiveren en nieuwe routes toe te voegen. Doel is om jaarlijks een half miljoen trailers te vervoeren. Ook verwachten de onderzoekers dat lage waterstanden in de binnenvaart een positieve impuls kunnen geven aan de transportvolumes per spoor.

Nederlandse concurrentiepositie

Volgens Toet geeft het onderzoek een beperkt inzicht op de Nederlandse concurrentiepositie ten opzichte van andere Europese spoorvervoerders. “Het moet voor Europese spoorvervoerders en hun klanten aantrekkelijker gemaakt worden om Nederlandse spoorstaven en havens te gebruiken. Daartoe moeten Prorail/Keyrail, havenbedrijven, overheid en KNV de handen ineenslaan. Daar ligt nog een uitdaging”, stelt de directeur.

Onderzoek, spoorgoederenvervoer, Panteia
Marieke van Gompel

Lees ook: Spoorgoederenvervoer met ruim tien procent gekrompen

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.