Centraal Station Utrecht

ProRail werkt aan spoorverdubbeling bij Utrecht

ProRail begint vrijdag met het werken aan de spoorverdubbeling rond Utrecht. Het aantal sporen tussen Utrecht Centraal en Lunetten gaat van vier naar acht sporen. De spoorbeheerder legt ruim 80 kilometer spoor aan en 7 nieuwe stations.

De spoorverdubbeling en de aanleg van nieuwe stations zijn onderdeel van Randstadspoor wat voor een snel en toegankelijk spoornetwerk in Utrecht moet zorgen.

Aansluiting nieuwe sporen

ProRail werkt van vrijdagavond 28 september tot maandagochtend 1 oktober met 200 man aan de aansluiting van nieuwe sporen bij Lunetten op het bestaande spoor. Oud spoor wordt opgebroken, ballast gestort en nieuw spoor aangesloten. Het nieuwe spoor wordt op maandag 1 oktober in gebruik genomen.

Door de werkzaamheden rijden er komend weekend geen treinen tussen Utrecht en Den Bosch: reizigers kunnen gebruik maken van NS-bussen. Tussen Utrecht en Nijmegen rijden minder treinen. Reizigers van en naar Schiphol kunnen toeslagvrij via Breda reizen en tussen Amsterdam en Eindhoven via Rotterdam CS.

Verbetering mobiliteit

ProRail werkt in het weekend van 23 tot 25 november ook aan de spoorverdubbeling rond Utrecht. Twee nieuwe sporen richting Driebergen worden aangesloten op de bestaande sporen. Er is dan beperkt treinverkeer tussen Utrecht en Arnhem. Op 26 november zijn dan in totaal 4 nieuwe sporen in gebruik.

Randstadspoor moet voor een grote verbetering van de mobiliteit rond Utrecht zorgen. De spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Lunetten is naar verwachting in 2015 voltooid.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.