Verkiezingsdebat OV, Railforum

Discussie spoor: marktwerking óf overheidsbemoeienis (video)

In de discussie over het spoor moet nu eindelijk een worden besloten of er gekozen wordt voor meer marktwerking of voor meer overheidsbemoeienis. Dat werd op 4 september gezegd tijdens het Verkiezingsdebat OV in de Tramremise in Den Haag. Aan het debat, dat door Railforum en Rover was georganiseerd, deden politici van de VVD, CDA, GroenLinks, PvdA en SP mee.

Volgens de SP moet er meer overheidsbemoeienis komen, terwijl de andere, aanwezige partijen vinden dat niet alles van bovenaf geregeld moet worden.

SP’er Farshad Bashir zegt dat zodra een minister is aangesteld die in vier jaar tijd wil ‘scoren’. Daarbij blijft het geheel van spoorsystemen in Nederland aan de kant staan. Daarvoor is volgens de SP meer overheidsbemoeienis nodig. “De minister moet daarin meer de regie nemen”, vindt Bashir.

Randvoorwaarden vaststellen

Pieter Duisenberg van de VVD: “De minister stelt de randvoorwaarden en daar binnen spelen de spelers het spel.” Wel moet de spoorsector daarbij volgens hem af van het ‘eilandjes-gedrag’. “Dat is dodelijk voor dat het goed komt met deze sector”. 

PvdA’er Jacques Monasch stelt dat we niet alles van bovenaf moeten proberen te regelen. “We moeten de partijen in de spoorbranche hierbij betrekken.”

De SP wil daarnaast dat de NS de enige speler op het Nederlandse spoor is met uitzondering van de goederenvervoerders. Dat betekent dat de regionale vervoerders in het geheel verdwijnen van het spoor. Linda Voortman van GroenLinks: “Ik denk dat u zich verschrikkelijk vergist door alles aan een partij over te laten en daardoor geen kritiek meer te dulden.”

Successen regionale vervoerders

CDA is het oneens met het idee om dingen terugdraaien. PvdA vindt dat het hoofdspoornet in tact moet worden gehouden. Op de regionale lijnen mogen de andere vervoerders blijven rijden.  

Volgens Pieter Duisenberg van de VVD moet er worden doorgegaan met de successen van de regionale vervoerders en moet er niet terug worden gegaan naar het oude. Frank Visser van de ChristenUnie stelt dat we niet te bang moeten zijn voor marktwerking.

Volgens Visser wordt snelheid nog te weinig genoemd in het debat. Stiptheid is daarbij volgens hem een randvoorwaarde. “Om dat te bereiken zijn er allerlei technische zaken nodig zoals inhaalsporen.” Ook GroenLinks vindt het realiseren van inhaalsporen belangrijk.

Jonge Veranderaars

Bij het verkiezingsdebat OV vertelden de Jonge Veranderaars verder over plannen voor de ‘Spoorvisie 2030’. De Jonge Veranderaars is een platform van jongeren die werkzaam zijn in de railsector. Zij opereren onder de vlag van Railforum. Zij zijn bezig met de ontwikkeling van een spoorvisie voor het jaar 2030. Deze plannen moeten breed gedragen zijn binnen de spoorsector. Spoorvisie 2030 wordt in het voorjaar van 2013 gepresenteerd. Michiel Blaauboer: “We proberen met de plannen om iedereen in de spoorsector uit de loopgraven te halen en meer te gaan samenwerken.”

Daarnaast vond er een discussie plaats met een journalistenpanel waaraan onder anderen Sander Heije van de Volkskrant en Fred Kramer van OVPro deelnamen.

Marieke van Gompel

Lees ook:
Politieke meerderheid wil af van zelfstandig ProRail

Kandidaat-kamerleden debatteren tijdens het Verkiezingsdebat OV:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.