Spoorviaduct Den Bosch, Project Sporen Den Bosch

Grootste hijskraan van Europa ingezet voor spoorviaduct Den Bosch

De zes betonnen liggers voor het nieuwe spoorviaduct in Den Bosch liggen op hun plaats. Voor de werkzaamheden werd een van de grootste mobiele kranen van Europa ingezet. De werkzaamheden verliepen voorspoedig en maandagochtend konden de eerste treinen weer gaan rijden.

Een van de grootste mobiele kranen van Europa plaatste de liggers op de acht tot negen meter hoge pijlers. Met deze kraan konden de liggers op locatie worden voorgebouwd en binnen dertig uur op hun plek worden gehesen. Daardoor bleef de overlast voor het treinverkeer beperkt. De bouw van het nieuwe spoorviaduct in Den Bosch gaat de komende maanden weer verder.

Project Sporen in Den Bosch

Het project Sporen in Den Bosch zorgt ervoor dat de sporen in en rond Den Bosch in 2014 klaar zijn voor meer treinen. Het treinverkeer van en naar Utrecht en Nijmegen rijdt straks over eigen sporen en kruist elkaar ongelijkvloers door extra sporen over de Dieze en een nieuwe fly-over.

Om de liggers op de juiste plek te hijsen werd gebruik gemaakt van drie kranen: een 750-tons rupskraan, een 700-tons mobiele kraan en een 100-tons mobiele kraan. De liggers zijn tussen de 32 en 48 meter lang. De kraan van 750 ton werd met zestig vrachtwagens in delen naar de bouwlocatie vervoerd. Het duurde ongeveer een week om de kraan ter plekke volledig op te bouwen.

Live webcam

De hele operatie en de voorbereidingen waren live te volgen via twee webcams aan beide kanten van het spoor. Tijdens de hijswerkzaamheden voor de fly-over gold in het weekend van 18 en 19 augustus een aangepaste dienstregeling.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.