Vernieuwingstrein Strukton

Strukton vernieuwt spoor tussen Groningen en Leeuwarden

Strukton start volgende week in opdracht van ProRail met de vernieuwing van 14,5 kilometer spoor tussen Groningen en Leeuwarden en acht overwegen. In totaal wordt daarbij 35.000 ton oude ballast afgevoerd en vervangen door dezelfde hoeveelheid nieuwe. Het oude spoor is aan het het einde van zijn levensduur.

Vanaf 18 augustus werkt Strukton zestien dagen lang in ploegendienst non-stop aan het spoor. Tijdens die periode is geen treinverkeer mogelijk en worden bussen ingezet. In de periode heeft het noorden van het land nog zomervakantie. Die periode is bewust gekozen om de overlast voor reizigers te beperken. Een gevolg is wel dat veel spoorwerkers in het noorden van het landen ook nog vakantie hebben en dat Strukton daarom tientallen medewerkers uit andere regio’s van het land en vanuit Duitsland gaat inzetten.

Vernieuwingstrein

De eerste zeven dagen van de operatie begint vanuit Groningen met de vernieuwing van het spoor met klein materieel op verschillende deeltrajecten tussen Groningen en Buitenpost. De totale lengte daarvan bedraagt 5,5 kilometer. De negen daarna is het spoor tussen Leeuwarden en Hardegarijp aan de beurt. Voor de aanpak van die 9 kilometer wordt een vernieuwingstrein ingezet die dwarsliggers en sporen automatisch inbouwt.

Struktons vernieuwingstrein van fabrikant Matisa vervangt dwarsliggers en spoorstaven in één werkgang. Ook is het mogelijk om alleen de dwarsliggers te vervangen. De aanvoer van nieuwe en afvoer van de oude dwarsliggers gebeurt door één of twee portaalkranen op de trein. Deze portaalkranen nemen iedere keer dertig dwarsliggers mee en rijden hiervoor over speciale dwarsliggerwagons. De machine kan zowel houten, betonnen als stalen dwarsliggers verwerken.

Schip, trein en vrachtwagen

De 35.000 ton nieuwe ballast die nodig is voor de werkzaamheden wordt per schip aangevoerd vanuit Amsterdam. Het laatste stuk van het transport wordt per vrachtwegen en werktrein afgelegd. De oude ballast gaat voor verwerking naar Maarssen, eveneens per trein, vrachtwagen en schip.

Met de vernieuwing van het spoor tussen Groningen en Leeuwarden is 6 miljoen euro gemoeid.

 

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.