Overheden en watersportorganisaties pleiten voor spoortunnel Weesp



Overheden en watersportorganisaties hebben in een gezamenlijke brief aan minister Schultz van Haegen gepleit voor het aanleggen van een spoortunnel onder de Vecht bij Weesp. Dit moet de gedeeltelijke of permanente sluiting van de spoorbrug over de Vecht bij Weesp voorkomen. De kosten van de aanleg van de spoorbrug worden op 250 miljoen euro geschat.

Het ministerie doet op dit moment onderzoek naar maatregelen die ervoor moeten gaan zorgen dat er aanzienlijk meer treinen kunnen gaan rijden tussen Amsterdam en Almere/Amersfoort. In de studie wordt rekening gehouden met het zo goed als dichtzetten van de spoorbrug over de Vecht bij Weesp. Dat betekent dat zeilboten en veel hogere kajuitboten overdag de Vechtbrug niet meer kunnen passeren.

Schade voor regionale economie

De Vechtgemeenten Muiden, Weesp, Wijdemeren en Stichtse Vecht hebben samen met watersportverenigingen en toerisme-organisaties hun zorgen geuit over mogelijke schade die sluiting van de spoorbrug veroorzaakt voor de regionale economie. De regionale economie is voor een groot deel afhankelijk van het watergerelateerd toerisme.

Volgens de indieners zal vanaf 2020 jaarlijks een schadepost van 2,3 miljoen euro ontstaan. 
De gemeenteraad van Weesp heeft op 13 februari in de Visie Spoortunnel Weesp zijn pleidooi voor een ondertunneling van het spoor weergegeven.

Spoortunnel biedt uitkomst

Volgens de gemeente Weesp kan met een spoortunnel onder de Vecht zowel het treinverkeer als het vaarverkeer op en langs de Vecht ongehinderd groeien. Dat is goed voor de versterking van de regionale economie en voor de treincapaciteit tussen Amsterdam en Almere/Amersfoort.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.