Bonder Recycling en Overslag

Afvalstroom ProRail waardevolle grondstof voor hergebruik (SpoorProTV)

De afvalstroom van ProRail is een hele waardevolle grondstof om te bewerken voor hergebruik. Dat wordt nog onvoldoende beseft. Dat stelt directeur Dirk Bonder van Bonder Recycling en Overslag. “Het is zonde dat we zo veel grondstoffen verspillen die op eenvoudige wijze te hergebruiken zijn”, vindt Bonder.

Volgens Bonder wordt niet alle spoorballast van ProRail hoogwaardig hergebruikt. ProRail laat nu nog aan de aannemers over wat er met de afvalstroom gebeurt. Dat is jammer, vindt Bonder, want er valt hiermee op het gebied van duurzaamheid een enorme winst te behalen. Bonder Recycling en Overslag in Utrecht richt zich hoofdzakelijk op het reinigen en recyclen van spoorballast.

‘Cradle to cradle’

Bonder: “Ik kom oorspronkelijk uit de stuwadoorswereld. In de periode dat ik daar werkte, is het principe ‘cradle to cradle‘ steeds meer bij mij gaan leven. Mijn interesse voor het duurzaamheidsaspect en het hergebruiken van grondstoffen groeide in die tijd.” ‘Cradle to Cradle‘ gaat uit van het hergebruik van materialen zonder kwaliteitsverlies of restproducten. Een stuwadoor houdt zich bezig met het ladden en lossen van schepen.

“Dat Cradle to Cradle-principe proberen wij ook bij ProRail onder de aandacht te brengen. De insteek is daarbij dat spoorballast wordt hergebruikt voor het spoor.” Bonder vertelt dat de producten van zijn bedrijf nu hoofdzakelijk in de woningbouw worden gebruikt. “We willen er eigenlijk naar toe dat het merendeel van onze producten terug gaat naar het spoor.” Volgens de directeur is de cirkel dan pas echt rond.

Waardevolle grondstof

ProRail biedt hier tot nu toe nog maar beperkt mogelijkheid toe. “Er is nog onvoldoende besef dat de afvalstroom die ProRail heeft een hele waardevolle grondstof is om te bewerken voor hergebruik”, vindt Bonder.

Bonder heeft het bedrijf in 2007 opgericht en begon toen met de aanleg van de infrastructuur, zoals een spoorlijn en een brug. In 2008 werd het productieproces gestart. 

Naast de spoorlijn die bestaat uit vier sporen heeft het bedrijf een eigen haven met een kadelengte van 250 meter. “We vervoeren hoofdzakelijk over het spoor en het water. We proberen met zo min mogelijk vrachtwagens het werk te doen om de wegen te ontlasten.”

Vijf fasen

Bij Bonder Recycling en Overslag maakt een product vijf verschillende fasen door: stenen uit de spoorballast worden hergebruikt als stenen. Daarna wordt het materiaal twee keer als beton gebruikt en pas in de laatste fase eindigt het als puin onder het asfalt. “Daardoor heb je in de praktijk vier keer minder grondstoffen nodig”, vertelt Bonder.

“Het productieproces begint bij het binnenkomen van de spoorballast per goederentrein. Wij krijgen de aanvoer vanuit heel Nederland. Daarna wordt het zand van de stenen gewassen in onze wasinstallatie.”

Betoncentrale

De stenen gaan voor een groot deel naar de betoncentrale op het terrein van het bedrijf. Het zand wordt verder verdeeld en de zware metalen en spoorverontreinigingen zoals zink, koper, pax en olie worden daarvan gescheiden. 

De laatste afvalstof wordt uiteindelijk gestort. Bonder: “Wij onderzoeken de mogelijkheid om ook de laatste afvalstof op een nuttige manier te gebruiken. Op dit moment hergebruiken we 96 procent van het oorspronkelijke materiaal.”

Na extractieve reiniging blijft er een hele hoogwaardige grondstof over die ontdaan wordt van zware verontreiniging. “

Ook het produceren gebeurt op een duurzame manier vertelt Bonder: “We produceren het geheel met windenergie.”

Samenwerking

Het bedrijf is onlangs een samenwerking aangegaan met Spanbeton en voestalpine Railpro voor de productie van duurzame dwarsliggers. Bonder Recycling en Overslag levert de grondstoffen, Spanbeton doet de productie en voestalpine Railpro zorgt voor de marketing. Naar verwachting worden de dwarsliggers in het vierde kwartaal van 2012 op de markt gebracht.

Bonder Recycling en Overslag werkt verder samen met verschillende spoorbedrijven zoals BAM Rail, Strukton, Spitzke en SWIETELSKY. “Samenwerking is de sleutel om iets voor elkaar te krijgen op het gebied van duurzaamheid”, stelt Bonder.

Marieke van Gompel

 

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.