spoor, rails

Aantal zelfdodingen op het spoor toegenomen in 2011

Het aantal zelfdodingen op het spoor is in 2011 toegenomen ten opzichte van voorgaande jaren. De spoorsector neemt daarom dit jaar maatregelen om het aantal zelfdodingen op het spoor te verminderen. Dat staat in het rapport ‘Railveiligheidsindicatoren 2011′ van de Inspectie Leefomgeving en Transport dat minister Schultz van Haegen maandag aan de Tweede Kamer heeft gestuurd. 



Camera’s en schriklichten worden ingezet op risicolocaties en er worden hekwerken geplaatst. Ook komen er borden waarop staat waar (anonieme) hulp gevonden kan worden.

Stijging zelfdodingen

Het aantal zelfdodingen op spoor steeg van 201 in 2010 naar 215 in 2011. Over de laatste vijf jaar is er een stijging te zien. In 2007 stond het aantal zelfdodingen nog op 193.

De Inspectie Leefomgeving en Transport concludeert dat de algehele veiligheidsprestatie over 2011 aanvaardbaar is. Schultz van Haegen schrijft in haar brief aan de Kamer dat de maatregelen die de spoorsector uitvoert om de spoorwegveiligheid te verbeteren, effect lijken te hebben.

Dodelijke slachtoffers onder spoorlopers

Opvallend is de toename van het aantal dodelijke slachtoffers onder spoorlopers. In 2011 vielen er vier dodelijke slachtoffers onder spoorlopers tegenover geen dodelijke slachtoffers in 2010. Het aantal zwaargewonden onder spoorlopers nam af van drie in 2010 naar twee in 2011. Het aantal zwaargewonden onder baanwerkers nam in 2011 toe ten opzichte van voorgaande jaren. In 2011 vielen er twee zwaargewonden tegen een in 2010. Van 2007 tot en met 2009 raakten er geen baanwerkers gewond.

In 2011 kwam geen enkele reiziger om het leven. In 2009 en 2010 kwamen er ook geen reizigers om. Het aantal zwaargewonden nam af ten opzichte van voorgaande jaren. Een reiziger raakte door een ongeluk zwaargewond in 2011, tegenover vier in 2009 en vijf in 2010.

Verbetering veiligheid op overwegen

In 2011 kwamen negen overweggebruikers om het leven. In totaal twaalf mensen raakten gewond, van wie er drie ernstige verwondingen opliepen. 
Van 2007 tot 2011 daalde het totaal aantal dodelijke slachtoffers van negentien naar negen doden.

Minister Schultz van Haegen schrijft in haar brief dat de veiligheid voor overweggebruikers is verbeterd. Uit het rapport blijkt dat zowel het aantal beveiligde spoorwegovergangen als het aantal onbeveiligde spoorwegovergangen de laatste jaren in gedaald.

Botsingen en ontsporingen

In 2011 vonden er in totaal 42 botsingen plaats. Daarbij vielen geen doden. Drie personen raakten lichtgewond. Vier botsingen waren een ernstig ongeval en vonden plaats in Zevenaar, de Betuweroute-Kijfhoek, Amsterdam-Watergraafsmeer en Zutphen. In 2010 waren dit er vijf.

In 2011 waren er in totaal 39 ontsporingen. Het ging daarbij om vijftien ontsporingen van goederentreinen, zestien ontsporingen van rangeerdelen op emplacementen en acht werkvoertuigen. Niemand raakte daarbij gewond. Van de 39 ontsporingen waren drie ontsporingen een ernstig ongeval. Het aantal ontsporingen is gelijk aan dat van 2010 en 2009.

In het rapport wordt geconcludeerd dat het aantal ontsporingen en botsingen in 2011 laag bleef net als voorgaande jaren.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.