Veolia, trein

SP voert actie voor verdubbeling spoor Maaslijn

De SP gaat in oktober actie voeren voor een dubbel spoor tussen Roermond en Nijmegen. Aanleiding voor dat initiatief is een enquête die de fractie heeft uitgevoerd onder reizigers van de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond.

Uit dat onderzoek blijkt dat 66 procent van de reizigers oordeelt dat er te weinig zitplaatsen zijn op het traject en dat 60 procent dat een probleem vindt. Bijna 1.700 mensen vulden de enquête van de SP in. Volgens de fractie zijn de treinen vaak zo vol dat passagiers noodgewongen op het perron moeten blijven omdat er geen plek meer is in de trein. Meer treinen laten rijden is geen optie, zegt Thijs Coppus van de SP. “Doordat de Maaslijn maar een spoor heeft, is het aantal treinen dat kan rijden beperkt en ontstaan gemakkelijk vertragingen, waardoor de dienstregeling regelmatig in het honderd loopt. Er is maar één goede oplossing voor al deze problemen en dat is verdubbeling van het spoor.”

Plan

De SP gaat alle uitkomsten van het reizigersonderzoek verwerken tot een rapport, dat eind juli wordt aangeboden aan vervoerder Veolia, spoorbeheerder ProRail en de betrokken gemeenten en provincies. Ook zegt de SP toe met een concreet plan te komen voor spoorverdubbeling.

Eind vorig jaar pleitte ook de Limburgse PvdA-fractie ook al voor een dubbel spoor omdat ze vreest dat het capaciteitsprobleem ten koste gaat van de veiligheid. De PvdA stelde toen vragen aan Gedeputeerde Staten.

‘Dure oplossing’

“Verdubbeling van het spoor levert vele, vele voordelen op, maar het is een dure oplossing”, zegt René de Beer, directeur Velio Transport Limburg in een reactie. Maar een initiatief als dat van de SP helpt in zijn ogen natuurlijk zeker.

Verreweg de goedkoopste en snelste oplossing om een einde te maken aan de volle treinen is wat De Beer betreft om voor elkaar te krijgen dat studenten de spits mijden. “Als we 25 procent van de studenten uit de trein krijgen in de spits, zou dat het hele probleem oplossen. Dan hoef je geen extra kosten te maken.” Hij vindt dat onderwijsinstellingen best wat creatiever zouden kunnen zijn door wellicht hun collegetijden aan te passen. De Beer wil die mogelijkheden graag bespreken met het onderwijs, te beginnen met de universiteit van Maastricht.

OV-chipkaart studenten

Extra materieell aanschaffen vindt De Beer vooralsnog geen goed idee. Eerst moet er meer duidelijkheid zijn over de toekomst van de OV-chipkaart voor studenten. Mocht de kaart op korte termijn afgeschaft worden, dan zit Veolia anders straks met dure, onnodige treinstellen.

Over de Maaslijn rijden overwegend passagierstreinen, maar ook een klein aantal goederentreinen.

 

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Yvonne Ton

2 reacties op “SP voert actie voor verdubbeling spoor Maaslijn”

Thea|26.06.12|17:06

De Beer heeft het duidelijk niet begrepen. De Maaslijn loopt van Roermond naar Nijmegen. Wanneer ik directeur van Veolia was zou ik gaan praten met de universiteit van Nijmegen ;-)

Vincent|03.07.12|18:02

Er zit nog veel muziek in de Maasllijn. Bleek al uit marktonderzoeken toen de A73 werd aangelegd en een Intercitylijn als alternatief werd onderzocht. Snelle treinen en hoge frequenties zullen veel reizigers trekken. Slimme maatregelen o.a. : spreiding collegetijden (eens met De Beer), aanleg enkele extra inhaalsporen op uitgekiende plekken, inzetten treinstellen die Veolia in het buitenland vrij heeft, trein uit Venlo koppelen aan kerende trein in Venraij en zo doorrijden naar Nijmegen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.