Minister Melanie Schultz van Haegen

Blikseminslag verstoort treindienst al minder dan jaren terug

De grenzen van het Nederlandse spoorsysteem zijn bereikt, waardoor het risico op verstoringen groot is. Dat bewijst ook de blikseminslag in een realaiskast op station Utrecht Centraal op 18 juni maar weer eens.

Dat schrijft minister Schultz van Haegen van Infrastructuur aan de Tweede Kamer als antwoord op de vragen die de vaste Kamercommissie had gesteld over het verstoorde treinverkeer als gevolg van de blikseminslag. Nadat de bliksem ’s morgens kort voor achten insloeg in een relaiskast voor de stroomvoorziening lag een groot deel van het treinverkeer van en naar Utrecht uren lang stil. Geleidelijk werd de treindienst weer opgestart, maar het duurde nog tot ongeveer half vier tot alle treinen weer normaal reden.

Impact beperkt

In de Lange Termijn Spooragenda die Schultz van Hagen heeft toegezegd is betrouwbaarheid een van de hoofddoelen voor het spoor naast veiligheid, mobiliteit, actuele reisinformatie, reisgemak, efficiency en duurzaamheid. Onder de huidige omstandigheden was een snellere opstart van de verstoorde treindienst niet mogelijk, schrijft de minister. Doordat er nu al twee jaar wordt gewerkt met een andere aanpak van storingen, waarbij een storing zo veel mogelijk wordt geïsoleerd, was de impact van de storing nu nog redelijk beperkt. “Enkele jaren terug zou een dergelijke storing de gehele treindienst in de Randstad ontregeld hebben. Dat is nu niet gebeurd”, aldus Schultz van Haegen. Dankzij een nieuw storingsmeldingssysteem kon de storing bovendien sneller gelokaliseerd worden dan voorheen.

In het plaatsen van extra relaiskasten ziet de bewindsvrouw weinig heil. Dubbel uitvoeren van buiteninstallaties van het beveiligingssysteem, zoals relaiskasten, helpen nauwelijks en zijn relatief duur, zo blijkt uit een analyse van ProRail van een paar jaar geleden.

DoorStroomStationUtrecht

Bij de aanleg van nieuwe beveiligingsinstallaties of de vervanging van bestaande worden al wel maatregelen getroffen om de gevolgen voor het treinverkeer door de uitval van een relaiskast zo veel mogelijk te beperken. Als voorbeeld noemt de minister het project DoorStroomStationUtrecht (DSSU, waarbij de beveiligingsinstallaties zo veel mogelijk worden gesegmenteerd. Die aanpak moet Utrecht Centraal vanaf 2016 of 2016 robuuster maken en minder gevoelig voor storingen.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.