Spoorwissel, rails, spoor

‘Uitrol ERTMS dient veiligheid en economie’

Vanuit de railsector komen gemengde reacties op het besluit van het kabinet om het spoor uit te rusten met het Europese veiligheidssysteem ERTMS. De tijdelijke commissie onderhoud en innovatie spoor, die dit eerder dit jaar al adviseerde, is verheugd.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist van SpoorPro.

4 reacties op “‘Uitrol ERTMS dient veiligheid en economie’”

Frederik|14.06.12|11:04

Dat ERTMS veilig is, is een illusie.
Stilgehouden incidenten op de Betuweroute (Kop-staart botsing, bijna botsing met chemie-trein, treinen die tegenover elkaar staan) laten zien dat ERTMS niet veilig genoeg is. In een aantal opzichten is ATB-EG (eerste generatie) zelfs veiliger.
ERTMS is te vrijblijvend en is zeker niet uniform. Een machinist kan met het grootste gemak 100Km/h rijden, zonder dat het systeem hem tegen houdt. ATB-EG is op een aantal fronten zelfs veiliger!

Illya Vaes|14.06.12|21:36

Het tegenover elkaar komen te staan van treinen op de Betuweroute heeft helemaal niets met ERTMS te maken. In een klassieke situatie zouden er twee stoptonende seinen tussen staan, en als ETCS nu ergens voor zorgt, is het wel dat je niet onopzettelijk een stoptonend sein passeert (tenzij je glijdt natuurlijk).
De laatste stelling is zonder enige onderbouwing zonder enige waarde.

Adriaan Pek|15.06.12|12:00

Nee, maar het is wel erg onhandig als je daarna met je volbeladen trein honderden meters achteruit moet om die tegemoetkomende trein de ruimte te geven om de overloopwissels te laten bereiken. Dat glijden kan toch niet meer, immers de snelheid van treinen wordt al in een vroeg stadium aangepast?

Illya Vaes|15.06.12|12:18

Dat het “onhandig” is, bestrijdt niemand (daarom wordt daar ook wat aan gedaan dat “Deadlockpreventie op bedienbare banen” heet) maar dat heeft -zoals ik zei- gewoon 0,0 met ETCS te maken.
Integendeel, ETCS maakt dat van de ATB-varianten in Nederland het meest risicoloos qua veiligheid. Tendentieus gejammer tegen ETCS is dus onzin.

Glijden kan altijd, bij elke snelheid, en een trein van vele tonnen kan dan aardig doordrukken. Het resultaat zou op de weg dan als “blikschade” worden afgedaan.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.