Spoorwissel, rails, spoor

‘Uitrol ERTMS dient veiligheid en economie’

Vanuit de railsector komen gemengde reacties op het besluit van het kabinet om het spoor uit te rusten met het Europese veiligheidssysteem ERTMS. De tijdelijke commissie onderhoud en innovatie spoor, die dit eerder dit jaar al adviseerde, is verheugd.

De aanpak om zowel te investeren in het bestaande systeem ATB-Vv als in ERTMS, biedt volgens Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) op korte termijn veiligheid op het spoor en biedt op lange termijn het beste en meest efficiënte spoorsysteem. “Deze aanpak dient de veiligheid onmiddellijk en geeft uiteindelijk goed economisch rendement.” Het spoorgoederenvervoer heeft al jaren ervaring met ERTMS. KNV ziet de grootschalige invoering van dit systeem als essentieel voor het tot stand komen van een geïntegreerd Europees spoorsysteem.

Vakbond FNV Spoor is minder enthousiast. Bestuurder Roel Berghuis vindt dat minister Schultz van Haegen eerst nog maar eens extra onderzoek moet doen voordat ze overgaat tot invoering, gezien de grote investering die met de aanleg gemoeid is. Dat liet hij maandag in Metro weten.

Attje Kuiken

De tijdelijke commissie onderhoud en innovatie spoor pleitte in haar eerder dit jaar uitgebrachte rapport ook al voor de invoering van ERTMS. Voorzitter Attje Kuiken, die deze aanbeveling eind vorige maand nog eens met kracht verdedigde in een debat in de Tweede Kamer, is dan ook blij met het kabinetsbesluit. “Dat er naar ERTMS overgegaan wordt is om verschillende redenen belangrijk. Naast de veiligheid gaat het ook om de robuustheid, de capaciteit en de betrouwbaarheid”, aldus Kuiken.

Er zijn ook partijen die hun twijfels hebben of ERTMS zo goed gaat werken in Nederland. FNV Spoor betwijfelt bijvoorbeeld of ERTMS op drukke trajecten net zo goed werkt als nu op de hogesnelheidslijn.

“Het is wel onze opvatting dat ERMTS ook goed werkt op het Nederlandse traject. We kijken ook naar andere landen bij het maken van onze uitrol. In Denemarken is het systeem ook succesvol ingevoerd. De bestaande systemen zijn aan het einde van hun levensduur en moeten nodig vervangen worden. Het is wel goed dat er eerst een pilot wordt gedaan op het traject Amsterdam-Utrecht om een goed beeld te krijgen.”

De minister schrijft dat de uitrol ongeveer tien jaar zal duren. Andere partijen spreken zelfs over vijftien tot twintig jaar. Hoe denkt u hierover?

“Wij hebben in ons rapport ook geschreven dat de uitrol vijftien tot twintig jaar kan duren. Het heeft veertig jaar geduurd voordat het ATB-systeem uitgerold was, dus naar verhouding valt dit ook wel mee.”

Een deel van de branche vreest dat de kosten van de invoering van ERTMS behoorlijk kunnen tegenvallen. Hoe kijkt u daar tegenaan?

“Wij baseren ons op actuele gegevens zoals bijvoorbeeld op aanbestedingen in Denemarken. Het is belangrijk dat Nederland niet in kleine blokjes wordt opgeknipt maar dat het systeem in een heel Nederland wordt uitgerold.”

De planning en de volgorde van de uitrol van ERTMS worden nog verder uitgewerkt in een zogeheten Roadmap, die aan het einde van deze zomer verschijnt.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Yvonne Ton

4 reacties op “‘Uitrol ERTMS dient veiligheid en economie’”

Frederik|14.06.12|11:04

Dat ERTMS veilig is, is een illusie.
Stilgehouden incidenten op de Betuweroute (Kop-staart botsing, bijna botsing met chemie-trein, treinen die tegenover elkaar staan) laten zien dat ERTMS niet veilig genoeg is. In een aantal opzichten is ATB-EG (eerste generatie) zelfs veiliger.
ERTMS is te vrijblijvend en is zeker niet uniform. Een machinist kan met het grootste gemak 100Km/h rijden, zonder dat het systeem hem tegen houdt. ATB-EG is op een aantal fronten zelfs veiliger!

Illya Vaes|14.06.12|21:36

Het tegenover elkaar komen te staan van treinen op de Betuweroute heeft helemaal niets met ERTMS te maken. In een klassieke situatie zouden er twee stoptonende seinen tussen staan, en als ETCS nu ergens voor zorgt, is het wel dat je niet onopzettelijk een stoptonend sein passeert (tenzij je glijdt natuurlijk).
De laatste stelling is zonder enige onderbouwing zonder enige waarde.

Adriaan Pek|15.06.12|12:00

Nee, maar het is wel erg onhandig als je daarna met je volbeladen trein honderden meters achteruit moet om die tegemoetkomende trein de ruimte te geven om de overloopwissels te laten bereiken. Dat glijden kan toch niet meer, immers de snelheid van treinen wordt al in een vroeg stadium aangepast?

Illya Vaes|15.06.12|12:18

Dat het “onhandig” is, bestrijdt niemand (daarom wordt daar ook wat aan gedaan dat “Deadlockpreventie op bedienbare banen” heet) maar dat heeft -zoals ik zei- gewoon 0,0 met ETCS te maken.
Integendeel, ETCS maakt dat van de ATB-varianten in Nederland het meest risicoloos qua veiligheid. Tendentieus gejammer tegen ETCS is dus onzin.

Glijden kan altijd, bij elke snelheid, en een trein van vele tonnen kan dan aardig doordrukken. Het resultaat zou op de weg dan als “blikschade” worden afgedaan.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.