Interieur stationshal Arnhem

Bouw stationshal Arnhem kan beginnen

De bouw van de stationshal in Arnhem kan in september beginnen. ProRail en combinatie Ballast Nedam / BAM ondertekenden daarvoor dinsdag het contract. De bouw van de hal is onderdeel van een groot vernieuwingsproject van het centraal station.

Met de ondertekening van het contract is zekerheid ontstaan over de uitvoering van de plannen voor de stationshal. De bouw gaat 37,5 miljoen euro kosten en wordt gefinancierd door het ministerie van Infrastructuur en Milieu, NS, gemeente Arnhem, provincie Gelderland en stadsregio Arnhem Nijmegen. De stationshal wordt in maart 2014 geopend. De hal zal perrons, busstations, parkeergarage en fietsenstallingen met elkaar verbinden.

Het architectenbureau UNStudio van Ben van Berkel heeft het ontwerp gemaakt. De hal krijgt glooiende lijnen, een hoge glazen pui en een golvend dak. Woordvoerder Sjaak Aarden van de gemeente Arnhem: “Er is een verschil in materiaalkeuze ten opzichte van het ontwerp van Ben van Berkel. Aan de binnenkant van de nieuwe hal wordt staal gebruikt in plaats van beton waardoor het materiaal lichter is.”

Speciaal transport

Het gebouw wordt in delen per speciaal transport aangevoerd. De ongeveer vijftig panelen worden ter plekke aan elkaar gelast. De bouw van de stationshal heeft geen invloed op het gebruik van de nieuwe perrontunnel en de perrons.

Naast de bouw van de stationshal wordt in het grotere project ‘Arnhem Centraal’ ook gewerkt aan de capaciteitsuitbreiding van het station. Treinen kunnen nu maar beperkt tegelijk binnenkomen en vertrekken en moeten vaak op elkaar wachten. Daardoor ontstaan veel vertragingen, die direct gevolgen hebben voor de punctualiteit in de rest van het land.

Extra sporen

Van Aarden: “Het programma Sporen in Arnhem is uitgevoerd om het spoor toekomstbestendig te maken. Daarbij wordt gezorgd dat het personen- en goederenvervoer zo goed mogelijk gestroomlijnd wordt. ProRail heeft al extra sporen en een extra perron aangelegd. ”

Het station van Arnhem en haar directe omgeving wordt tot 2015 vernieuwd. Er wordt 160.000 m2 gebouwd op 40.000 m2 grondoppervlakte. De totale investering bedraagt zo’n 625 miljoen euro.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Bouw stationshal Arnhem kan beginnen”

marco|26.05.12|19:03

Kijk met de berekeningen ..
Dat het in nederland ooit sneeuwt..
En dat wel zolang dat er dan plots 40 cm ligt….
En dan wil alles nog wel een knappen door giga gewicht..

Dan word er gezegt ja is rekening mee gehouden..
Wel knap dat je dan iederjaar leest en leert dat er weer eens na een zwaare sneeuwbui , weer eens een gebouw of een deel er van in stort

West|11.07.12|11:22

Op http://www.citypics.nl zie je de voortgang van het project “sporen in arnhem”. Dit voor de geinteresseerden!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.