Diabolo-spoorlijn

Belgische spoorverbinding Diabolo bijna klaar voor gebruik

De Belgische spoorinfrabeheerder Infrabel is begonnen met het testen van de Diabolo, de nieuwe spoorverbinding tussen het station van de luchthaven Brussel en de nieuwe lijn Schaarbeek-Mechelen. Op 10 juni van dit jaar wordt de lijn in gebruik genomen, een paar dagen na de feestelijk opening door koning Albert.

De nieuwe spoorverbinding loopt over de middenberm van de snelweg E19. Naast dit bovengrondse deel is er ook een ondergronds deel dat zich onder de start- en landingsbanen van het vliegveld bevindt. De noordelijke ontsluiting moet zorgen voor een betere toegankelijkheid van Brussels Airport per spoor.

Publiek-private samenwerking

De Diabolo kwam tot stand dankzij een publiek-private samenwerking, de eerste voor de Belgische spoorwegen. De totale investering in zowel het ondergrondse als bovengrondse deel bedroeg 540 miljoen euro.

In juli 2007 zijn de eerste voorbereidingen voor de bouw begonnen. De boring van de twee tunnelkokers door de Tijdelijke Handelsvennootschap Dialink in 2009 was het meest in het oog springende onderdeel van de bouw. Ter hoogte van Pier A heeft Infrabel de geboorde tunnels aangesloten op een nieuw sporen- en wisselcomplex, dat deel zal uitmaken van het vernieuwde station Brussel-Nationaal-Luchthaven dat drie verlengde perrons telt. Onder de Haachtsesteenweg werden de boortunnels via twee spoorvertakkingen en een toegangshelling verbonden met de spoorlijn op de middenberm van de E19.

Testritten

Nu de bouwkundige en spoortechnische werkzaamheden zijn afgerond, is Infrabel en zijn studiebureau TUC Rail gestarten met het testen van de infrastructuur. Zonder die testen kan de Diabolo niet toegelaten worden op het spoornet door de Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit van het Spoor (DVIS). Er vinden testritten plaats met proeflocomotieven, uitgerust met het Europese veiligheidssysteem ETCS en met meetrijtuigen. Er wordt getest op snelheid, het bereik van het digitale communicatienetwerk GSM-R in tunnels en daarbuiten en de bovenleiding wordt getest. Daarnaast worden er brand- en evacuatieoefeningen gehouden. Na het testen volgt een opleidingstraject voor machinisten en personeel van Infrabel.

De afgelopen jaren heeft Infabel meer spoorinfrastructuur aangelegd om de Brusselse luchthaven beter bereikbaar te maken, zoals de spoorboog van Nossegem, de viersporige lijn tussen Brussel en Leuven, het spoorviaduct van Brussel-Noord en de spoorboog van Leuven.

 

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.