ProRail: voorspelbaarheid op spoor moet veiligheid vergroten

Voorkomen dat machinisten onverwacht moeten stoppen voor een rood sein en het verhogen van de kruisingstijd van treinen van 1 naar 3 minuten. Dat zijn de voornaamste maatregelen die ProRail heeft genomen naar aanleiding van het treinongeluk in Amsterdam afgelopen zaterdag. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu had de spoorbeheerder gevraagd om snel actie te ondernemen ter verbetering van de veiligheid op het spoor.

Directeur financiën Eric Steeghs maakte die maatregelen donderdagmiddag bekend bij de presentatie van het jaarverslag van ProRail over 2011. Uit de eerste rapportages naar de toedracht van het ongeval blijkt dat de machinist van een stoptrein waarschijnlijk door een rood sein reed en daarbij tegen een andere passagierstrein botste die op hetzelfde spoor reed. “Voor ons is klip en klaar dat een ongeluk nooit te wijten is aan één oorzaak, maar dat het altijd een combinatie van factoren is. Dat willen we boven tafel krijgen”, aldus Steeghs. Er lopen nog diepgaandere onderzoeken.

Aantal roodseinpassages daalt

Steeghs: “Vanwege werkzaamheden was er maar één spoor beschikbaar. Dat is afwijkend voor een machinist. We moeten voorkomen dat zo’n situatie zich voordoet.” In het algemeen weet een machinist wanneer hij of zij een rood sein nadert, bijvoorbeeld bij het naderen van een station. In 2011 gebeurde het 150 keer dat een machinist een rood sein miste. Dat aantal vertoont al jaren een dalende lijn, al is het volgens ProRail nog steeds te hoog.

Inmiddels heeft ProRail aan planners en vervoerders de opdracht gegeven te voorkomen dat situaties zich voordoen waarbij machinisten onverwacht een rood sein tegenkomen. Ook de kruisingstijd van treinen gaat omhoog van 1 minuut naar 3 minuten. “Dat kan in sommige situaties betekenen dat er minder treinen kunnen rijden”, aldus Steeghs op de vraag of die ingreep wel past binnen de dienstregeling.

Misverstanden

Steeghs nam ook de kans te baat om een aantal misverstanden uit de wereld te ruimen die volgens hem de afgelopen dagen zijn ontstaan over ATB-Vv, de verbeterde versie van het veiligheidssysteem ATB (Automatische Treinbeïnvloeding). “ProRail is absoluut een voorstander van ATB-Vv, maar ATB-Vv mag niet worden misbruikt om toch in potentie onveilige situaties te laten bestaan. Het is geen tovermiddel. We moeten ook af van het idee van ATB-Vv geen langetermijn-oplossing is. Het zal ook in de toekomst nodig blijven.”

ProRail wil niet afwachten totdat het Europese veiligheidssysteem ERTMS op grote schaal is ingevoerd op het Nederlandse spoor. In de tussentijd kan ATB-Vv prima dienst doen. ERTMS is al ingevoerd op de Betuwelijn en de later dit jaar te openen Hanzelijn. Dit jaar zijn er proeven met ERTMS op het traject Amsterdam-Utrecht. De bevindingen gaan in de loop van 2013 naar de minister en de Tweede Kamer.

Afgesproken was al met de minister dat in de loop van dit jaar nog eens 350 seinen voorzien zouden worden van ATB-Vv. Begin dit jaar zijn daar nog eens 65 seinen extra bijgekomen. Steeghs: “We gaan dat programma voortvarend en met spoed uitvoeren.”

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Yvonne Ton

3 reacties op “ProRail: voorspelbaarheid op spoor moet veiligheid vergroten”

johan|26.04.12|22:48

Afgezien van verbeterde veiligheidssystemen zijn er minimaal nog 3 verbeteringen nodig:
(1) veiligheidsgordels (ooggetuigen meldden dat mensen als projectielen door de lucht vlogen);
(2) waar mogelijk glas verwijderen;
(3) voor de directie NEGATIEVE bonussen dwz directieleden betalen bonussen aan het bedrijf (hierdoor komt geld beschikbaar voor een deel van de benodigde veiligheidssystemen).

Simon|27.04.12|11:49

Onverwacht naar een rood sein rijden?
Rode seinen worden toch bijna altijd voorafgegaan door een geel sein als waarschuwing?
Naar mijn mening stimuleer je met deze maatregel juist verwachtingspatronen, een voorname oorzaak van het passeren van stop- tonende seinen door machinisten.

Joyce|11.06.12|09:33

Dat grote projecten zveoel tijd kosten Tine, is het gemis aan daadkracht en een overvloed aan ego, juist omdat men bij dit soort projecten de menselijke maat (en dan bedoel ik de mensen die in hun woongebied direct of indirect te maken krijgen met dit soort projecten uit het oog verliest. Natuurlijk moet men de haalbaarheid onderzoeken, en natuurlijk moet men daarin ook overleg plegen, maar dat het zolang moet duren, is echt onzin. Time is money, weet je nog wel?M.i. (echter, ik ben “maar” een burger) schiet men ook te kort in visie. Overal worden grootse plannen voor ontwikkeld, als je ziet hoeveel grote projecten er gestart worden en hoeveel er ook binnen de gestelde termijn afgemaakt worden, ..,kijk nou es bv het nieuwe winkelcentrum in de reeshof bv? En zo zijn er nog tal van andere projecten.Weet je daar nou echt de dupe van zijn? Juist ja, de bewoners van de stad.Overigens, ik geef ruiterlijk toe dat ik geen inzicht heb in dit soort projecten, omdat mijn drive meer ligt in het maatschappelijke.Ik weet echter wel dat het problemen kan opleveren in vooruitgang als men teveel dingen in 1 keer aanpakt. Maak nou es 1 project krachtig en met overtuiging af binnen de gestelde termijn als bestuur, misschien dat mijn mening dan es verandert. Je schrijft ook dat je geen voorstander bent van een hermetisch gesloten en dichtgemetseld plan maar van een visie waarin ook ruimte is voor wenselijke en spontane visies. Vind ik ook maar het gebeurt niet.De maatschappij van nu, .dat zijn de mensen die nu leven. Uiteraard moeten we rekening houden met de toekomst. Maar dat wil niet zeggen dat wij als huidige maatschappij een keuze of beslissing die nu als beste wordt ervaren, kunnen opdringen aan de volgende generatie. De visie van nu moet ook weleens herzien worden.En juist voor die verandering is geen ruimte, in de toekomst, als er andere visies zijn, kost dat weer een enorme berg met geld om de oude visie te herzien en aan te passen aan de dan geldende normen. En dat is wat M.i. echt beter zou kunnen.De bal is rond toch?Dus niks hermetisch afsluiten, maar zeker geen visies opdringen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.