ProRail: voorspelbaarheid op spoor moet veiligheid vergroten

Voorkomen dat machinisten onverwacht moeten stoppen voor een rood sein en het verhogen van de kruisingstijd van treinen van 1 naar 3 minuten. Dat zijn de voornaamste maatregelen die ProRail heeft genomen naar aanleiding van het treinongeluk in Amsterdam afgelopen zaterdag. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu had de spoorbeheerder gevraagd om snel actie te ondernemen ter verbetering van de veiligheid op het spoor.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist van SpoorPro.

3 reacties op “ProRail: voorspelbaarheid op spoor moet veiligheid vergroten”

johan|26.04.12|22:48

Afgezien van verbeterde veiligheidssystemen zijn er minimaal nog 3 verbeteringen nodig:
(1) veiligheidsgordels (ooggetuigen meldden dat mensen als projectielen door de lucht vlogen);
(2) waar mogelijk glas verwijderen;
(3) voor de directie NEGATIEVE bonussen dwz directieleden betalen bonussen aan het bedrijf (hierdoor komt geld beschikbaar voor een deel van de benodigde veiligheidssystemen).

Simon|27.04.12|11:49

Onverwacht naar een rood sein rijden?
Rode seinen worden toch bijna altijd voorafgegaan door een geel sein als waarschuwing?
Naar mijn mening stimuleer je met deze maatregel juist verwachtingspatronen, een voorname oorzaak van het passeren van stop- tonende seinen door machinisten.

Joyce|11.06.12|09:33

Dat grote projecten zveoel tijd kosten Tine, is het gemis aan daadkracht en een overvloed aan ego, juist omdat men bij dit soort projecten de menselijke maat (en dan bedoel ik de mensen die in hun woongebied direct of indirect te maken krijgen met dit soort projecten uit het oog verliest. Natuurlijk moet men de haalbaarheid onderzoeken, en natuurlijk moet men daarin ook overleg plegen, maar dat het zolang moet duren, is echt onzin. Time is money, weet je nog wel?M.i. (echter, ik ben “maar” een burger) schiet men ook te kort in visie. Overal worden grootse plannen voor ontwikkeld, als je ziet hoeveel grote projecten er gestart worden en hoeveel er ook binnen de gestelde termijn afgemaakt worden, ..,kijk nou es bv het nieuwe winkelcentrum in de reeshof bv? En zo zijn er nog tal van andere projecten.Weet je daar nou echt de dupe van zijn? Juist ja, de bewoners van de stad.Overigens, ik geef ruiterlijk toe dat ik geen inzicht heb in dit soort projecten, omdat mijn drive meer ligt in het maatschappelijke.Ik weet echter wel dat het problemen kan opleveren in vooruitgang als men teveel dingen in 1 keer aanpakt. Maak nou es 1 project krachtig en met overtuiging af binnen de gestelde termijn als bestuur, misschien dat mijn mening dan es verandert. Je schrijft ook dat je geen voorstander bent van een hermetisch gesloten en dichtgemetseld plan maar van een visie waarin ook ruimte is voor wenselijke en spontane visies. Vind ik ook maar het gebeurt niet.De maatschappij van nu, .dat zijn de mensen die nu leven. Uiteraard moeten we rekening houden met de toekomst. Maar dat wil niet zeggen dat wij als huidige maatschappij een keuze of beslissing die nu als beste wordt ervaren, kunnen opdringen aan de volgende generatie. De visie van nu moet ook weleens herzien worden.En juist voor die verandering is geen ruimte, in de toekomst, als er andere visies zijn, kost dat weer een enorme berg met geld om de oude visie te herzien en aan te passen aan de dan geldende normen. En dat is wat M.i. echt beter zou kunnen.De bal is rond toch?Dus niks hermetisch afsluiten, maar zeker geen visies opdringen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.