Volkerrail en BAM Nuttall kandidaat afbouw tunnels in Londen

Volkerrail en BAM Nuttall maken kans op de afbouw van tunnels voor de spoorlijn Crossrail in Londen. Het gaat om een project van 480 miljoen euro waarvoor in totaal vijf bedrijven of consortiums zijn gekozen. Volgend jaar wordt bekendgemaakt aan welke partij het project wordt toegekend.

Het boren van de tunnels begint in april, de afwerking ervan staat gepland voor 2014.

Volkerrail dingt mee met partners Laing O’Rourke en Balfour Beatty Rail, BAM Nutall met zijn partners Ferrovial Agroman en Fier. BAM Nuttall is niet onbekend met het project. Het kreeg met Kier en Ferrovial eerder al orders voor de realisatie van station Farringdon, het ruwwerk voor de stations Bond Street en Tottenham Court Road en een gedeelte van het tunnelwerk zelf, zo schrijft Cobouw.

Project

Bij het project hoort het ontwerpen en afwerken van de spoortunnels in Londen die een gezamenlijke lengte hebben van 21 kilometer. Ook moeten onder andere de sporen en bovenleiding worden aangelegd. Er liggen straks 37 stations langs de 118,5 kilometer lange spoorlijn die Oost- en West-Londen met elkaar moeten verbinden. Het is de bedoeling dat er in 2018 treinen kunnen rijden. Crossrail werkt met een budget van 17,8 miljard euro.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Bart Pals

Bart Pals is hoofdredacteur van Nieuwsblad Transport, een zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.