
Kamercommissie: Infrastructuur spoor is onvoldoende robuust
De infrastructuur op het Nederlandse spoor is onvoldoende robuust. Dat is een van de conclusies van de tijdelijke commissie onderhoud en innovatie spoor. De commissie presenteerde vrijdag het rapport ‘Wissel op de Toekomst’.
Commissievoorzitter Attje Kuiken denkt dat het rapport de Tweede Kamerleden kan helpen bij een verdere ontwikkeling van het spoor.
Treinvervoerder
De commissie concludeert dat het Nederlandse spoor hoge verkeersprestaties levert, maar constateert tevens dat er sprake is van een wissel op de toekomst. Bij beleidskeuzes wordt te weinig rekening gehouden met de lange termijn. Zo wordt onderhoudsgeld gebruikt voor tegenvallers en extra uitgaven en de invoer van het nieuwe treinbeveiligingssysteem ERTMS uitgesteld. Lage bestedingen aan onderhoud vormen daarnaast een bedreiging voor het behoud van de kwaliteit van het spoor.
Het veiligheidsniveau op het spoor in Nederland is hoog, maar er rijden momenteel nog steeds veel treinen door rode seinen. Dat leidt tot gevaarlijke situaties en soms tot ongevallen. De doelstelling om dit in 2010 met 50 procent te verminderen ten opzichte van 2003 is niet gehaald. Het beveiligingssysteem ERTMS kan volgens de commissie bijdragen om het aantal rood sein-passages verder terug te dringen.
Spoorbudget
Conclusies zijn verder dat het ontbreekt aan visie en regie op het Nederlandse spoor, er voldoende aanknopingspunten zijn om te besluiten ERTMS landelijk in te voeren, terwijl de minister de Tweede Kamer verder beter moet informeren over spoorbudgetten.
Een samenvatting van het rapport is hier te lezen.