IJsvrije wissel moet winterproblemen spoor oplossen

Design engineer Richard de Roos heeft een wissel bedacht die ook zonder verwarming ijs- en sneeuwvrij blijft. De nieuwe wissel zou daarmee een oplossing kunnen vormen voor de problemen op het Nederlandse spoor.

Dat meldt De Technologiekrant. De wissel werkt anders dan andere wissels. In plaats van dat de tongen van de wissel horizontaal heen en weer bewegen, maakt de wissel een verticale beweging.

Wissel

Daarbij glijdt de wissel tussen vaste geleiders. Door deze manier van werken krijgen sneeuw en ijs geen vat op de wissel. Dat komt ook omdat bij de wissel van De Roos een splitsing wordt gemaakt tussen een binnenste en een buitenste deel.

Als een wissel tot een recht spoor leidt, staat één tong even hoog als het loopvlak van de rails en is de andere tong in de rails weggezakt. Als de wissel moet worden omgezet komt de lage tong juist omhoog en zakt de hoge tong weg.

Hydraulisch

De wissels worden hydraulisch bediend door middel van geleidewielen die met excentrieken aan drijfstangen zijn verbonden. De tongen van de wissel zelf zijn ook hydraulisch gekoppeld.

De Roos zegt 1,5 jaar gewerkt te hebben aan het ontwerp van de wissel. Op 28 december vorig jaar heeft hij octrooi aangevraagd. Een groot aantal wisselbouwers zou al interesse hebben getoond.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Redactie

1 reactie op “IJsvrije wissel moet winterproblemen spoor oplossen”

bart boerman|27.02.12|01:34

De draadloze wissel: zonder kabels, dus koperdiefstal is geheel onmogelijk!!! dus ook veiliger en betrouwbaarder. Gebruikt eveneens schuivende tongen. De kracht komt van lange overrijdbare tongen en wordt met tussenveer veilig overgedragen en voorziet in (ook voldoende elektrische) energie. Ook krijgt de wieldruk het mechanisme ECHT ALTIJD vrij! Twee servos gebruiken ont-/vergrendeling de kracht op de wisseltongen voor veilig energiezuinig gebruik. (extra railspanningenergie ed. is al bruikbaar)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.