BAM start bouw tunnel station Groningen Europapark

Aannemer BAM gaat in opdracht van ProRail bouwen aan de tunnel van station Groningen-Europapark. De werkzaamheden starten  25 februari. 

In een periode van negen dagen zal een tunnel worden gebouwd en vier kilometer spoor worden vernieuwd. Tevens wordt de basis voor het station aangelegd. Een deel van de nieuwbouwwerkzaamheden aan het spoor start al op 19 februari.

Treinverkeer

De voorbereidende werkzaamheden zijn nu al gaande. De bouw gebeurt in overleg met de vervoerders en gemeente Groningen. Door negen dagen non-stop te werken wordt voorkomen dat het treinverkeer steeds stilgelegd moet worden.

Als er niet negen dagen non-stop gewerkt, dan zou er negen tot tien weekenden geen treinverkeer mogelijk zijn met een verdubbeling van het aantal dagen overlast als gevolg.

Tunnel

Sommige werkzaamheden zijn alleen mogelijk als het treinverkeer stil ligt. Daartoe behoren grote werkzaamheden als het inschuiven van de tunnel. De werken zijn wel afhankelijk van de weersomstandigheden, een nieuwe vorstperiode zal voor vertraging zorgen.

Het nieuwe treinstation wordt voor het grootste deel gefinancierd door de gemeente Groningen. Ook ProRail, het Rijk en de provincie Groningen betalen mee aan de bouw. De bouw van het station kost zo`n 47 miljoen euro.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.