Contractverbreding voor Arcadis bij HSL Tours-Bordeaux

Arcadis gaat de ontwerpdiensten leveren voor een reeks van design-build projecten in het kader van de aanleg van de hogesnelheidslijn (HSL) Tours-Bordeaux in Frankrijk. Ook zal Arcadis voor het traject een groot aantal brugconstructies ontwerpen. Met deze additionele werkzaamheden is de contractwaarde voor het bedrijf – dat al vanaf de eerste ontwerpen bij dit project is betrokken – verhoogd tot bijna €25 miljoen.

Het concessiebedrijf LISEA (eigendom van Vinci groep) realiseert momenteel voor haar opdrachtgever Réseau Ferré de France (RFF) het grootste HSL-project ooit in Europa. Met het gehele project is een investeringssom gemoeid van € 7,8 miljard, waarvan € 6,2 miljard wordt besteed aan infrastructurele werken en spoorwegmaterieel. Met een lengte van 300 km zal het nieuwe HSL-traject 400 bruggen omvatten en 17 spoorwegverbindingen. De reistijd tussen Parijs en Bordeaux wordt straks twee uur en vijf minuten.

Werkzaamheden

Arcadis stuurt het team van ontwerpers aan die de werkzaamheden gaan uitvoeren. Het bedrijf zal dus de coördinatie ter hand zal nemen van het gehele infrastructurele ontwerp voor twee van de vijftien segmenten van de lijn, waaronder een railtraject van 40 km. Ook zal Arcadis het ontwerp managen van zeven betonnen bruggen, inclusief administratieve afhandeling, geotechnisch onderzoek en goedkeuring van de definitieve ontwerpen.

Van het SGI (Infrastructure Contracters Consortium) heeft het bedrijf daarnaast opdracht gekregen voor het ontwerp en supervisie van meer dan 250 bruggen, advisering rond grond- en civiele werkzaamheden, herstelwerk voor toegangsroutes en hydraulisch en milieutechnisch werk. Arcadis ontwerpt ook twee spoorwegverbindingen met een totale lengte van 60 km.

Infrastructuurproject

Harrie Noy, CEO: “Deze belangrijke volgende fase van een van de grootste Europese infrastructuurprojecten onderstreept het belang dat centrale overheden hechten aan de economische bijdrage van de ontwikkeling van infrastructuur. Het is ook bemoedigend om te zien dat deze publiek-private samenwerkingsprojecten steeds meer interesse krijgen van beleggers, voor overheden een alternatieve financieringsbron bieden en op lange termijn een aantrekkelijke en zekere belegging voor investeerders vormen.”

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Bart Pals

Bart Pals is hoofdredacteur van Nieuwsblad Transport, een zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.