Wintersport nachttrein

Wintersportnachttrein European Sleeper en Sunweb naar Frankrijk uitgesteld

Treinstation van ChamonixGeorge Hodan / public domain pictures

Het gaat nachttrein-operator European Sleeper en reisorganisatie Sunweb niet lukken om de eerder aangekondigde nachttrein naar wintersportgebieden in Frankrijk te laten rijden, laten de bedrijven donderdag weten. Er zitten volgens European Sleeper nog te veel haken en ogen aan het voornemen.

“Toen we aan dit project begonnen, wisten we dat het een grote uitdaging zou zijn”, zegt European Sleeper-medeoprichter Chris Engelsman over het in juni aangekondigde plan voor de seizoenstreinen. “Vooral het huren van rijtuigen is momenteel lastig, maar ook de capaciteitsaanvraag voor het spoor en het vinden van een goede onderaannemer om de diensten in Frankrijk uit te voeren, hebben aardig wat voeten in de aarde”.

Vanwege de beperkte beschikbaarheid van geschikte nachttrein-rijtuigen zag European Sleeper zich eind oktober genoodzaakt om zijn eerste nachttrein tussen Brussel en Praag opnieuw uit te stellen. Die boodschap impliceerde toen al uitstel van de wintersporttrein. European Sleeper verwacht nu ergens in 2023 te kunnen beginnen met zijn nachttrein naar Praag, terwijl die dienst oorspronkelijk voor april 2022 in de planning stond.

European Sleeper en Sunweb geven aan dat er “waardevolle kennis en ervaringen opgedaan” zijn. De bedrijven blijven dan ook doorwerken aan plannen voor de zomerse nachttreinen naar Frankrijk en Barcelona.

Financiering

Naast obstakels rond het vinden van hoogwaardige rijtuigen, heeft European Sleeper ook te maken met moeilijkheden bij het financieren van rollend materieel, zei medeoprichter Elmer van Buuren eerder tegen SpoorPro.

“Om financiering te krijgen voor rollend materieel hebben financiers een bepaalde garantie nodig. In ons geval is dat het laten rijden van nachttreinen. Maar daarvoor zijn we afhankelijk van derden”, aldus de topman.

Van Buuren haalde tijdens het RailTech Europe-evenement het voorbeeld aan van de capaciteitstoewijzing die je steeds opnieuw moet zien te regelen. “Een investeerder zal terecht vragen wat de plannen zijn voor het volgende jaar. In ons geval is dat het opnieuw aanvragen van capaciteit. Maar garanties zijn er niet. Zie dan maar eens een geldschieter te overtuigen om rollend materieel te financieren”, aldus Van Buuren.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.