Stadler Leeuwarden

Stadler viert opening van getransformeerde werkplaats in Leeuwarden

De nieuwe trein op liftende tracks.Stadler / Arriva

In Leeuwarden heeft de treinwerkplaats een grote renovatie en uitbreiding ondergaan. Zo is er een veilige opslag voor batterijen gerealiseerd en is aantal kantoor- en opslagruimtes uitgebreid om qua capaciteit te voldoen aan het toenemende aantal treinen dat op de locatie in de Friese hoofdstad wordt onderhouden. De werkplaats vormt de thuisbasis van de 18 WINK- en 50 GTW-treinen, die allemaal door Arriva Nederland worden geëxploiteerd.

Omdat steeds meer treinen in de regio noord-Nederland gebruik maken van batterijen en nieuwere technologieën, kan al het materieel van passend onderhoud worden voorzien. Zo kunnen er in de vernieuwde werkplaats tot zes batterijen worden opgeslagen. Tevens is er ook een zogeheten smart-spoor aangelegd. Op het smart-spoor kunnen verschillende onderhoudstaken worden uitgevoerd.

Met speciale hefblokken kunnen de GTW-treinstellen omhoog worden gelift op het vaste platform voor onderhoudswerkzaamheden. Het smart-spoor bied ruimte voor twee treinstellen, waardoor er veel productiever en efficiënter gewerkt kan worden. De werkplaats in Leeuwarden beschikt met de toevoeging van het smart-spoor nu over drie sporen. Binnenkort zal SpoorPro dieper ingaan op de techniek achter het smart-spoor.

Duurzaam

Aangezien zowel de WINK- als GTW-treinen gebruik maken van batterijen is er een speciale en veilige opslagfaciliteit aangebracht. “Deze kan in alle veiligheid tot zes batterijen opslaan, ook vanwege de brandwerende eigenschappen”, aldus Arriva. Daarnaast is de kantoorruimte, die niet meer voldeed aan de groeiende werkzaamheden op de werkplaats, flink uitgebreid. Er werken nu 40 medewerkers in Leeuwarden, dat is dubbel zoveel als in 2013, het jaar dat Stadler de werkplaats overnam.

Werkplaats ingesteld op 21e eeuw

Jouke de Haan, locatiemanager van de werkplaats in Leeuwarden, wijst erop dat het onderhoud van de treinstellen nog nooit zo duurzaam was als nu het geval is in de vernieuwde werkplaats. “De treinen worden steeds duurzamer aangedreven. Zowel de WINK- als GTW-vloot maken gebruik van batterijen. Nu hebben we deze ontwikkeling omarmd en grote verbeteringen doorgevoerd. We hebben nu de beschikking over een werkplaats die helemaal is ingesteld op de treinstellen van de 21e eeuw.”

Milfred Hart, regionaal directeur van Arriva Nederland, voegt daaraantoe dat hij blij is dat de samenwerking met Stadler wordt voortgezet om te blijven samenwerken op een “hoogwaardig en efficiënt niveau”.

Onderhoud van twee treinvloten

In de werkplaats in Leeuwarden worden twee treinvloten onderhouden die beide door Stadler zijn gebouwd voor Arriva Nederland. Het gaat om 18 nieuwe WINK-treinen en 50 omgebouwde GTW-treinen. De nieuwe WINK-treinen zijn zogeheten ‘bi-mode’-treinen, met dubbele wagons en een lagere vloer. Deze treinen rijden op een met waterstof behandelde plantaardige olie (HVO). Dit is een biobrandstof die de CO2-uitstoot met 90 procent terugdringt. Arriva Nederland heeft ze in de lente van 2021 in dienst genomen voor het passagiersvervoer.

Noordelijke Lijnen

Arriva rijdt nu op de Noordelijke Lijnen. In februari van dit jaar hebben Stadler, Arriva Nederland en de overheid samen de aangepaste WINK-trein uitgetest. De treinen met batterijen kunnen zelfstandig rijden op niet-geëlektrificeerde spoorlijnen.

De GTW-treinen zijn dieselelektrische treinstellen uit 2006. Stadler heeft de hele vloot tussen 2020 en 2022 herzien van meer comfort voor passagiers. Ook zijn er recuperatiebatterijen geïnstalleerd waardoor de treinen de dieselmotoren kunnen uitzetten wanneer ze stilstaan.

Om te voldoen aan de nog verdere verduurzaming van het spoor heeft Stadler inmiddels meer dan 110 elektrische FLIRT-treinen verkocht. Het bedrijf voegt daar aan toe dat er ook nog eens 200 treinen en locomotieven met batterijaandrijving zijn verkocht in tien landen wereldwijd. Uit een recente test is gebleken dat de FLIRT-trein meer dan 220 kilometer op een batterij kan halen. Momenteel bouwt Stadler in de Verenigde Staten aan de eerste trein die daar op waterstof moet gaan rijden.

Lees ook:

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.