‘Het verdelen van het spoor is ieder jaar opnieuw een puzzel’

2016, NS Beeldbank 2016, NS
Als spoorbeheerder is ProRail verantwoordelijk voor het verdelen van de capaciteit op de beschikbare 7.000 kilometer spoor en op de ruim 400 stations. Ieder jaar is dit een forse logistieke puzzel, vertelt Frank van der Snoek, Hoofd Capaciteitsverdeling. Hoe los je die op? 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jelmer Bastiaans

Jelmer Bastiaans is verslaggever, journalist en redacteur voor Schuttevaer.nl en deelt regelmatig interessant nieuws met SpoorPro.nl

4 reacties op “‘Het verdelen van het spoor is ieder jaar opnieuw een puzzel’”

Pat Rick|29.09.22|09:45

De puzzel is eigenlijk te complex geworden omdat ProRail dit als een management en juridisch probleem benadert, terwijl het eigenlijk een logistiek probleem is. Dus staat bij ProRail het geld centraal en niet optimale bediening van de reiziger.

Eigenlijk moet men weer toe naar een inhoudelijk probleem. Een deel van de oplossing is dat ProRail een ZBO wordt want net als Schiphol nu levert het te weinig voor Nederland: te veel managers en te weinig resultaat. Dus ook naar een platte organisatie.

Pat Rick|29.09.22|09:50

We hebben gezien dat de organisatie-hiërarchie te veel een piramide is en dat de directie zich afschermt van de werkvloer en klanten door rapportages. Doel is om KPIs te halen ipv reizigers te helpen, want KPIs leveren bonus op. Eigenlijk zijn de KPIs te makkelijk om te halen en om te manipuleren. KPIs moeten dus ook het einddoel (punctualiteit en beschikbaarheid voor reizigers en cargo) omvatten, wat veel moeilijker is. Dus is ook betere partnering met de operators nodig.

Pat Rick|29.09.22|09:54

En ook het aantal operators is te groot, waardoor te veel afstemming nodig is en te veel managers nodig zijn. Voor reizigers zou het goed zijn om weer naar 1 integraal spoorbedrijf te gaan. We zien dat regionale vervoerders lokaal optimaliseren, maar Arriva in Groningen kan Limburg maar slecht helpen. Regionale vervoerders hebben slechte vervoersprestaties, want ze optimaliseren financieel. Terecht dat provincies Groningen en Limburg boetes uitdelen. Passage zou maar 1 vervoerder moeten hebben.

Pat Rick|29.09.22|09:59

Dan kan men veel beter integreren en standaardiseren, wat een beter reizigers product kan voortbrengen. Want reizigers moeten centraal staan, niet managers. Daarom zouden regionale lijnen onder NS moeten vallen, terwijl veel lijnen in de Randstad naar Randstad-Rail moeten gaan. Integratie in de provincie is meer met de IC-lijnen, terwijl in de randstad men meer moet integreren met metro/tram/bus. ALLRAIL/DB/SNCF zullen niet blij zijn, maar ze leveren niet. De Nederlandse reiziger verdient beter!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Het verdelen van het spoor is ieder jaar opnieuw een puzzel’ | SpoorPro.nl

‘Het verdelen van het spoor is ieder jaar opnieuw een puzzel’

2016, NS Beeldbank 2016, NS
Als spoorbeheerder is ProRail verantwoordelijk voor het verdelen van de capaciteit op de beschikbare 7.000 kilometer spoor en op de ruim 400 stations. Ieder jaar is dit een forse logistieke puzzel, vertelt Frank van der Snoek, Hoofd Capaciteitsverdeling. Hoe los je die op? 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jelmer Bastiaans

Jelmer Bastiaans is verslaggever, journalist en redacteur voor Schuttevaer.nl en deelt regelmatig interessant nieuws met SpoorPro.nl

4 reacties op “‘Het verdelen van het spoor is ieder jaar opnieuw een puzzel’”

Pat Rick|29.09.22|09:45

De puzzel is eigenlijk te complex geworden omdat ProRail dit als een management en juridisch probleem benadert, terwijl het eigenlijk een logistiek probleem is. Dus staat bij ProRail het geld centraal en niet optimale bediening van de reiziger.

Eigenlijk moet men weer toe naar een inhoudelijk probleem. Een deel van de oplossing is dat ProRail een ZBO wordt want net als Schiphol nu levert het te weinig voor Nederland: te veel managers en te weinig resultaat. Dus ook naar een platte organisatie.

Pat Rick|29.09.22|09:50

We hebben gezien dat de organisatie-hiërarchie te veel een piramide is en dat de directie zich afschermt van de werkvloer en klanten door rapportages. Doel is om KPIs te halen ipv reizigers te helpen, want KPIs leveren bonus op. Eigenlijk zijn de KPIs te makkelijk om te halen en om te manipuleren. KPIs moeten dus ook het einddoel (punctualiteit en beschikbaarheid voor reizigers en cargo) omvatten, wat veel moeilijker is. Dus is ook betere partnering met de operators nodig.

Pat Rick|29.09.22|09:54

En ook het aantal operators is te groot, waardoor te veel afstemming nodig is en te veel managers nodig zijn. Voor reizigers zou het goed zijn om weer naar 1 integraal spoorbedrijf te gaan. We zien dat regionale vervoerders lokaal optimaliseren, maar Arriva in Groningen kan Limburg maar slecht helpen. Regionale vervoerders hebben slechte vervoersprestaties, want ze optimaliseren financieel. Terecht dat provincies Groningen en Limburg boetes uitdelen. Passage zou maar 1 vervoerder moeten hebben.

Pat Rick|29.09.22|09:59

Dan kan men veel beter integreren en standaardiseren, wat een beter reizigers product kan voortbrengen. Want reizigers moeten centraal staan, niet managers. Daarom zouden regionale lijnen onder NS moeten vallen, terwijl veel lijnen in de Randstad naar Randstad-Rail moeten gaan. Integratie in de provincie is meer met de IC-lijnen, terwijl in de randstad men meer moet integreren met metro/tram/bus. ALLRAIL/DB/SNCF zullen niet blij zijn, maar ze leveren niet. De Nederlandse reiziger verdient beter!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.