In de Eurostar stappen op St Pancras

Eurostar zal mogelijk jarenlang niet vertrekken vanaf Amsterdam vanwege verbouwing

Foto: Carlijn

Uit een brief van staatssecretaris Vivianne Heijnen (ministerie van IenW) blijkt dat de Eurostartrein vanaf 2024 mogelijk jarenlang niet meer zal rijden tussen Amsterdam en Londen. De oorzaak is een grootscheepse verbouwing op Amsterdam Centraal. In het meest ongewenste scenario zal de spoorlijn pas weer omstreeks 2036 worden hervat.

Het is voor veel partijen een onverwachte verrassing dat de directe treinverbinding tussen Amsterdam en Londen nu op het spel staat. Zeker in een tijd waarin zowel de overheid alsmede de spoorsector juist extra wil investeren in snellere treinverbindingen op het Europese vasteland.

Alternatief niet zomaar voor handen

Op het perron in Amsterdam waar de Eurostar nu nog vertrekt en aankomt, staat nu een lounge met security en paspoortcontrole, maar daarvoor zou door de verbouwing vanaf begin 2024 geen ruimte meer zijn. Volgens staatssecretaris Heijnen is “een alternatieve lounge en een afgezonderde loopstroom naar de treinen niet zomaar voor handen.”

Onacceptabel

Dat men uit de brief van Heijen kan opmaken dat de treinverbinding tussen Amsterdam en Londen jarenlang van het spoorboekje wordt doorgestreept lijkt inmiddels steeds realistischer te worden. Heijnen zelf noemt het “onacceptabel”, ook omdat zij juist de missie heeft meegekregen om het spoorvervoer binnen Europa makkelijker en aantrekkelijk te maken als staatssecretaris.

“De Eurostar is belangrijk voor de internationale treinreiziger en specifiek bij de transitie van vliegtuig naar trein op de kortere afstand”, aldus Heijnen in de brief aan de Tweede Kamer.

Europees Jaar van het Spoor

De Europese Commissie had 2021 uitgeroepen tot het Europees Jaar van het Spoor, aangezien de trein
bijdraagt aan het behalen van klimaatdoelstellingen uit de Europese Green Deal. Maar helemaal vlot verloopt het vooralsnog dus niet. Een belangrijk thema voor het Europees Jaar van het Spoor is namelijk het promoten van treinvervoer binnen Europa, maar nu de lijn Amsterdam-Londen voor de komende jaren op de tocht staat, maakt dat weinig goede sier.

Meer weten over internationale treinreizen? Kom naar RailTech Europe. Klik hier voor meer informatie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

4 reacties op “Eurostar zal mogelijk jarenlang niet vertrekken vanaf Amsterdam vanwege verbouwing”

Pat Rick|09.06.22|16:53

Met dank aan ProRail. Zij hebben zich hard gemaakt voor het terugbrengen van het aantal sporen op CS naar 9 ipv 10, wat ook duurder is dan 10 sporen. ProRail is ontkoppeld van de reiziger, want zij kunnen hun klanten, de spoorbedrijven, voor zulke voldongen feiten plaatsen en leggen geen verantwoording af aan reizigers. Dus kunnen ze gewoon blijven brassen, net als bij de Maaslijn, Havenspoor. En toch het meeste mobiliteitsgeld opmaken. Wellicht nu toch naar 10 sporen op CS?

Marco Eeken|09.06.22|18:21

Asd houdt straks 10 sporen over en dat zijn net zoveel perronsporen als nu. Vraag mbt Eurostar is hoe je wil in London komt vanaf Asd en of dat meer tijd kost. Als Eurostar wel gewoon vanaf Rtd vertrekt kost het waarschijnlijk geen tot nauwelijks extra tijd. IC direct Asd-Rtd en vanaf daar met Eurostar. Het artikel is onvolledig, daar hebben overigens meer media laat van, ellende verkoopt nu eenmaal beter.

Derk Van Dorth|11.06.22|23:01

Het is echt dwaasheid om Asd zo te verbouwen. Ik mag hopen dat er nog een IC Asd-Amf/Alm kan rijden! En de IC Berlin. NS wil de dwaze airportsprinter inzetten, hoezo 10 sprinters tussen Shl en Asd/Ass.

kees boer|15.06.22|22:26

Is Amsterdam Zuid geen optie ?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.