Een Eurostar-hogesnelheidstrein en een intercitytrein van NS, foto: Ton Boon/NS

Europese spoorbedrijven publiceren COP26-boodschap

Voorafgaand aan de VN klimaatconferentie COP26 in Glasgow hebben Europese spoorbedrijven, waaronder NS en ProRail, de verschillende regeringen opgeroepen om meer oog te hebben voor de rol van het spoor in het oplossen van het klimaatprobleem. Daarnaast laten de bedrijven weten welke verantwoordelijkheid ze zelf zullen nemen.

Zo willen de spoorbedrijven inzetten op het sneller laten rijden van treinen op bestaande routes. Daarbij hebben de ondernemingen vooral oog voor de verbinding tussen London en Amsterdam, waarop nu nog veel gevlogen wordt. Als in 2025 zo’n 1,2 miljoen mensen de trein in plaats van het vliegtuig nemen, kan dat op jaarbasis zo’n 67,760 ton CO2 schelen.

Beter afgestemde internationale dienstregelingen

Daarnaast willen de bedrijven werk maken van beter afgestemde internationale dienstregelingen en rimpelloos grensoverschrijdend treinverkeer. Daar hoort wat bedrijven als SNCF en Eurostar ook het zogeheten end-to-end ticketing bij, zodat het regelen van een treinkaartje van Amsterdam naar Milaan net zo eenvoudig wordt als het boeken van een vliegticket. Als er dan toch gevlogen moet worden, dan het liefst in combinatie met de trein. Daarvoor gaan de spoorbedrijven extra aandacht besteden aan air-railtickets, zodat internationale reizen duurzamer gemaakt kunnen worden.

Tenslotte beloven de spoorbedrijven niet op hun lauweren te zullen rusten, ook al is het treinverkeer nu al de meest duurzame manier van transport. De sector realiseert zich dat er elders ook stappen gezet worden. De ondertekenaars van het document wijzen als voorbeelden onder meer naar de het gegeven dat NS alleen nog maar duurzame energie gebruikt en dat Eurostar ernaar streeft om in 2030 zijn treinen op groene stroom te laten rijden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Europese spoorbedrijven publiceren COP26-boodschap | SpoorPro.nl
Een Eurostar-hogesnelheidstrein en een intercitytrein van NS, foto: Ton Boon/NS

Europese spoorbedrijven publiceren COP26-boodschap

Voorafgaand aan de VN klimaatconferentie COP26 in Glasgow hebben Europese spoorbedrijven, waaronder NS en ProRail, de verschillende regeringen opgeroepen om meer oog te hebben voor de rol van het spoor in het oplossen van het klimaatprobleem. Daarnaast laten de bedrijven weten welke verantwoordelijkheid ze zelf zullen nemen.

Zo willen de spoorbedrijven inzetten op het sneller laten rijden van treinen op bestaande routes. Daarbij hebben de ondernemingen vooral oog voor de verbinding tussen London en Amsterdam, waarop nu nog veel gevlogen wordt. Als in 2025 zo’n 1,2 miljoen mensen de trein in plaats van het vliegtuig nemen, kan dat op jaarbasis zo’n 67,760 ton CO2 schelen.

Beter afgestemde internationale dienstregelingen

Daarnaast willen de bedrijven werk maken van beter afgestemde internationale dienstregelingen en rimpelloos grensoverschrijdend treinverkeer. Daar hoort wat bedrijven als SNCF en Eurostar ook het zogeheten end-to-end ticketing bij, zodat het regelen van een treinkaartje van Amsterdam naar Milaan net zo eenvoudig wordt als het boeken van een vliegticket. Als er dan toch gevlogen moet worden, dan het liefst in combinatie met de trein. Daarvoor gaan de spoorbedrijven extra aandacht besteden aan air-railtickets, zodat internationale reizen duurzamer gemaakt kunnen worden.

Tenslotte beloven de spoorbedrijven niet op hun lauweren te zullen rusten, ook al is het treinverkeer nu al de meest duurzame manier van transport. De sector realiseert zich dat er elders ook stappen gezet worden. De ondertekenaars van het document wijzen als voorbeelden onder meer naar de het gegeven dat NS alleen nog maar duurzame energie gebruikt en dat Eurostar ernaar streeft om in 2030 zijn treinen op groene stroom te laten rijden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.