ProRail zet marktvraag uit over camerasysteem voor opstelsporen

ProRail wil meer inzicht krijgen in de toepassing van een slim camerasysteem om goederenwagons op het opstelterrein Botlek en Waalhaven te herkennen. Om die reden is de spoorbeheerder een aanbesteding van een pilotproject aan het voorbereiden.

Op die manier wil ProRail een beeld krijgen van de haalbaarheid, doorlooptijd en kosten van een project met een slim camerasysteem. Door middel van camera’s naast de toegangssporen moeten niet alleen de aantallen rijtuigen geregistreerd worden, maar ook de UIC-codes en gevaarsidentificatienummers van wagons.

Op het spooremplacement Moerdijk is vorig jaar bij wijze van proef ook al een slimme camera ingezet voor de controle van binnenkomende wagons. Volgens ProRail-projectleider Paul Kootwijk is dat een vergelijkbaar systeem. Wel is de marktvraag voor het systeem op het opstelterrein Botlek en Waalhaven breder dan destijds voor Moerdijk.

‘We kunnen beter zien wat er binnenkomt en waar het staat’

De smartcamera op Moerdijk staat bij de ingang van het emplacement en controleert alle wagons bij binnenkomst. Het systeem leest de wagennummers en informatie over de inhoud van de trein uit. Vervolgens wordt dit vergeleken met de informatie van de wagenlijst die door de vervoerders vooraf is aangeleverd.

“Nu kunnen we niet alleen beter zien welke stoffen in welke wagons zitten, maar ook waar deze zich op het emplacement bevinden. Dit komt met name de informatievoorziening naar de hulpdiensten toe ten goede”, zei Karel van Gils, directeur Innovatie en Technologische Vernieuwing bij ProRail, maart in gesprek met SpoorProTV.

Tevens zei hij dat in het Botlek-gebied en elders in de Rotterdamse haven de lessen van Moerdijk in de praktijk gebracht kunnen worden, temeer omdat er ook logistieke voordelen aan het systeem zitten.

“Doordat men precies weet wanneer welke trein bij het hek van de terminal aankomt, kunnen bedrijven hun eigen logistieke processen optimaliseren. Doordat men vervolgens ook precies weet waar welke wagen staat, kan tevens het capaciteitsmanagement op het emplacement verbeterd worden”, aldus Van Gils.

Bekijk hier het video-interview met Karel van Gils terug:

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.