Spoorbedrijven gaan onkruid te lijf met water

Internationaal gaan steeds meer stemmen op om gebruik van het onkruidbestrijdingsmiddel Roundup te verbieden. De stof glyfosaat die daar in zit, wordt door gezondheidsorganisatie WHO als mogelijk kankerverwekkend aangemerkt. Vrijwel alle spoorbeheerders wereldwijd, waaronder ProRail gebruiken het middel om de begroeiing langs het spoor in toom te houden. Het Zwitserse spoorbedrijf SBB lijkt nu een ecologisch verantwoord alternatief te hebben gevonden. 

Om de veiligheid en de betrouwbaarheid van het spoor te kunnen garanderen, houden spoorbeheerders ballastbedden en naastgelegen gebieden onkruidvrij. Hiervoor worden jaarlijks duizenden liters Roundup gebruikt, ook in Nederland. In verschillende Europese landen zoeken spoorbedrijven naar alternatieven. Onder meer in Duitsland, België en in Zwitserland. De Zwitsers zijn echter de eersten die daadwerkelijk zijn gestart met de uitfasering van bestrijdingsmiddelen met Glyfosaat. Tegen 2025 moet het Zwitserse spoor helemaal herbicidenvrij zijn. Voor dit doel onderzoekt SBB verschillende alternatieven. Sproeien met heet water is er een van. ProRail is sceptisch over de nieuwe methode.

Afgelopen maand presenteerde SBB de eerste in een serie voertuigen die is ontwikkeld om heet water te sproeien over het spoor om zo onkruid te verdelgen. De installatie bestaat uit een aantal tankwagens en speciale wagons die zijn uitgerust met sensoren die begroeiing detecteren. SBB heeft al een aantal testritten uitgevoerd met dit voertuig. Uit nieuwe tests in augustus moet blijken of de methode voldoende effectief is en ook praktisch uitvoerbaar is in de dagelijkse operatie.

Niet in Nederland

In Nederland zegde de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat vorig jaar al toe om stappen te nemen het gebruik van chemische middelen bij instanties zoals ProRail en Rijkswaterstaat af te bouwen. Volgens ProRail is
het gebruik van glyfosaathoudende middelen in de afgelopen jaren al gehalveerd. “We gebruiken alleen nog Roundup op de ballastbedden en de inspectiepaden. Voor de rest niet meer”, zegt woordvoerder Jaap Eikelboom.  “We onderzoeken nog of er andere middelen op de markt zijn die ook voldoen en minder schadelijk zijn voor het milieu, maar tot nu toe hebben we dat nog niet gevonden.”

De kans dat er ook in Nederland gewerkt gaat worden met heet water, zoals de Zwitsers en Duitsers nu doen, is erg klein. Volgens ProRail is het geen geschikte oplossing voor de Nederlandse situatie. “Er zitten voor ons te veel nadelen aan. Vanwege de kabels en apparatuur die er liggen. Hetzelfde geldt voor infrarood. De kans op storingen is te groot en dat risico willen we niet nemen. we bestrijden onkruid juist om storingen te voorkomen.” Verder is volgens ProRail de samenstelling van de Nederlandse bodem onvoldoende geschikt voor het sproeien met water. “Wanneer je liters water gaat uitstorten op een ballastbed, kan dat gevolgen hebben voor de spoorligging. De baanstabiliteit is in Nederland al een groot probleem. Het laatste dat we willen is om het nog erger te maken met water.”

overgroeid spoor, bron; PXhere free download

Vier andere alternatieven

SBB is met 5.500 liter per jaar een relatief kleine afnemer van glyfosaat in vergelijking tot landbouwbedrijven. Het bestrijdingsmiddel wordt in Zwitserland gesproeid tussen en naast 7.600 kilometer spoor. Vanwege de negatieve effecten van de herbicide op het milieu en mogelijk de volksgezondheid, besloot de spoorvervoerder in 2018 een programma te lanceren om een ecologisch alternatief te vinden voor glyfosaat.

Naast de inzet van heet water overweegt SBB ook groeiwerende coatings. Het bedrijf heeft al twintig opties onderzocht, zes er van worden geïnstalleerd en getest in 2020. Een tweede alternatief zijn grondbedekkende, lage plantensoorten die de groei van hinderlijk onkruid tegengaan. De vervoerder heeft al een aantal plantensoorten geselecteerd en ingezaaid. Dit project wordt uitgevoerd in samenwerking met de Franse SNCF, die werkt aan een soortgelijk project in Frankrijk.

Robots

Andere oplossingen die de Zwitsers onderzoeken, zijn het gebruik van robots en bioherbiciden. SBB verwacht de met grasmaairobots te vergelijken installaties niet eerder dan 2025 in te kunnen zetten om de vegetatie langs het spoor onder controle te houden. Volgens het bedrijf vraagt deze methode om enorme investeringen en zijn er veel technologische uitdagingen te overwinnen. Verder overweegt SBB de mogelijkheid om een meer ecologische stof te gebruiken om onkruid te bestrijden. Samen met de andere Zwitserse vervoerders BLS, SOB en het Zwitserse ministerie van Transport wordt onderzocht of er zulke middelen zijn en of ze geschikt zijn voor gebruik langs het spoor.

Deutsche Bahn kondigde onlangs soortgelijke plannen aan. Ook daar zijn onderzoeken gestart naar alternatieven voor Roundup. Daarnaast overwegen de Duitsers ook het gebruik van heet water, elektrische schokken en ultraviolette straling. Infrabel in België gaf eerder ook al aan te willen stoppen met glyfosaat. Daar worden maaien, het afdekken van grond met kunststof weefsels of asfalt overwogen als alternatief.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

4 reacties op “Spoorbedrijven gaan onkruid te lijf met water”

Rene Vink|01.08.19|12:04

Hihi, niet geschikt voor de Nederlandse situaties vanwege kabels. Briljant! De Zwitsers hebben geen kabels natuurlijk…

John Hogaarts|01.08.19|16:28

Bij ons in Beverwijk is de HVC ( afvalverwerker) nu bezig met het bedrijf de Punt om met heet kokend water het onkruid te bestrijden en naar mijn mening met positief resultaat.
Vorig jaar is hier al een proef mee gedaan met goed resultaat. Binnen enkele uren was er al resultaat te zien.

general mobil|29.08.19|12:37

Het is een zoethoudertje.
Men gebruikt wel andere middelen om onkruid te bestrijden.
Er wordt gespoten met mensen.
Die 100 procent worden blootgesteld.
De paden onkruid vrij.
Wat een kwats.
Paden vol met verbrand onkruid.
En de spoor mensen maar lekker wandelen door het gif.
Maakt ProRail geen bal uit.
Mensen dieren en milieu gewoon kapot spuiten.
Dood en verderf zaaien.
Als het spoor maar schoon blijft.
Lijk.t
Maar het spoor zit vol met schijn veiligheid.
Kan dit er ook wel bij

general mobil|29.08.19|12:50

Er gaat liters roundup en een neven middel de grond in.
Mens en dier en milieu staan 100 procent bloot aan het gif.
Het levert niks op.
Ja.
Zieke mensen en dieren.
Niet alleen de spuiters.
Maar ook de grw mensen en de mensen er om heel nemen een groot deel mee naar huis.
In hun kleding schoenen en longen.
Op termijn de ellende van ziekte zoals kanker.
Maar goed.
Ze zijn er stokdoof onder.
Want zij hoeven er niet mee te werken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.