SBB trein © SBB CFF FFS

TU Graz gebruikt akoestische golven voor identificatie spoordefecten

Technische Universiteit Graz gaat akoestische golven inzetten om defecten aan het spoor te identificeren. Het gebruiken van akoestische golven om treinen te lokaliseren is een techniek die veel landen al inzetten. TU Graz wil nog een stap verder gaan: dezelfde signalen gebruiken om spoordefecten zoals afbraak van ballast of losliggende dwarsliggers te herkennen.

Ivan Vidovic is onderzoeker bij de Institute of Railway Engineering and Transport Economy van de TU Graz in Oostenrijk en werkt aan een project dat deze wens werkelijkheid kan maken. Hij is een van de sprekers tijdens Intelligent Rail Summit 2018, dat plaatsvindt van 27 tot en met 29 november in de Zweedse stad Malmö.

Vidovic: “Als een zware trein passeert, creëert deze een specifieke akoestische golf, een karakteristiek patroon. Als datzelfde patroon opnieuw terugkomt in de akoestische golven, weten analisten gelijk: dit is een zware trein.” Zo kunnen verschillende soorten treinen worden geïdentificeerd en ook defecten aan materieel zoals platte wielen. Maar dit zou in theorie ook kunnen worden gebruikt op defecten aan het spoor en wissels te herkennen. Deze techniek maakt gebruik van glasvezelkabels die al langs het spoor liggen. “We hebben er maar eentje nodig.” Ook is er een speciaal instrument nodig om elke 40 kilometer spoor te controleren.

(Tekst loopt door onder afbeelding)

Waterfall Diagram
In deze watervalgrafiek representeert de kleur de intensiteit van de akoestische golf. Blauw betekent een lage intensiteit en rood is een hoge intensiteit.

TU Graz is op dit moment bezig met een tweejarig project met een spoorbeheerder in Centraal-Europa, waarbij gebruik wordt gemaakt van deze techniek. Tot nu toe lijkt het ook te werken. “Het ziet er tot nu toe heel veelbelovend uit. We kunnen precies zien aan de akoestische golven wanneer er onderhoud is geweest, bijvoorbeeld als de ballast is aangetrild of wanneer het spoor opnieuw is geslepen.”

Anticiperen op defecten

Het voordeel van deze techniek is dat er geanticipeerd kan worden op bepaalde defecten. Immers, als de akoestische golven zich in een bepaalde vorm presenteren die vergelijkbaar zijn met de vormen op het moment dat er problemen waren, kan worden herleid wat er precies aan de hand is – voordat het te laat is.

“Spoorbeheerder zijn altijd op zoek naar nieuwe manieren om toezicht te houden op de staat van het spoor,” zegt Vidovic. “Deze technologie maakt een continue controle van de conditie van het spoor en het materieel mogelijk en kan worden gebruikt naast wayside train monitoring systems (WTMS) en inspecties.” Als er gebruik wordt gemaakt van de akoestische golven, betekent dat niet dat de noodzaak om in het spoor zelf te gaan kijken verdwijnt. Het kan wel tot een minimum worden teruggebracht, volgens Vidovic.

“Er rijden steeds meer treinen, niemand wilt het spoor buitendienst te hoeven stellen,” zegt Vidovic. In veel landen rijden treinen volgens een strak schema. “Als het spoor af moeten sluiten, kost dat geld.” Bovendien zijn mensen makkelijker geneigd om juist weer de auto te pakken. “Als het spoor te vaak niet beschikbaar is en treinen niet kunnen rijden, worden mensen genoodzaakt om weer over te stappen op autovervoer.” Dat werkt de modal shift alleen maar tegen.

Toekomst

Het zal nog wel even duren voordat het ook daadwerkelijk wordt gebruikt. “We moeten nog heel veel werk doen voordat dit systeem kan worden geïmplementeerd,” legt Vidovic uit. Niet alleen moet de techniek werken en uitvoerig getest worden, ook moeten mensen worden opgeleid om de juiste patronen te herkennen. Dan is er nog de kwestie van de enorme hoeveelheid data die wordt verzameld.

Het gaat om ongeveer 100 gigabyte per uur per 40 kilometer spoor. Er moet onderscheid worden gemaakt tussen essentiële en onbelangrijke informatie. Bovendien moet besloten worden of de informatie dan verwijderd kan worden. Dat moet worden onderzocht voordat het systeem kan worden ingezet. TU Graz gaat de komende jaren verder met het onderzoeken van deze nieuwe techniek.

Lees ook:

ProRail: we hebben mooie data, doe er je voordeel mee

Onderzoeker Ivan Vidovic van de Technische Universiteit Graz is een van de sprekers van de Intelligent Rail Summit 2018 dat van 27 tot en met 29 november in het Zweedse Malmö plaatsvindt. Bezoek de conferentiewebsite voor meer informatie.

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.