Metroverbinding, Schiphol,

‘Voorfinanciering maakt metroverbinding naar Schiphol mogelijk’

Een publiek-private samenwerking met Schiphol kan de verlenging van de metroverbinding Noord/Zuidlijn alsnog mogelijk maken. Dat schrijven stedenbouwkundige Ronnie Zijp en voorzitter Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV in een nota over hoogwaardige OV-ontsluiting van het zuidelijke gedeelte van de Regio Amsterdam. Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu maakte vorige week bekend geen geld te willen uittrekken voor de verlenging van de metrolijn.

Luchthaven Schiphol zou volgens Zijp en Spithorst de aanleg van de verlenging van de metroverbinding kunnen voorfinancieren. Het geld kan daarna worden terugverdiend uit een deel van de opbrengst van het reizigersvervoer op de Noord/Zuidlijn of door het heffen van een toeslag op vliegtickets. Daarnaast pleiten de stedenbouwkundige en reizigersvoorman in het advies voor de aanleg van hoogwaardige tramverbindingen tussen Amstelveen en Amsterdam Lelylaan/Sloterdijk en Sciencepark.

Verlenging Noord/Zuidlijn

De nieuwe Amsterdamse coalitie van D66, VVD en de SP maakte onlangs bekend te willen gaan onderzoeken of de metroverbinding Noord/Zuidlijn verlengd kan worden richting Amstelveen en Schiphol. Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu meldde echter vorige week aan de Tweede Kamer weinig heil te zien in de plannen van het college. “Voor de doortrekking van de Noord/Zuidlijn zijn vele kunstwerken nodig die leiden tot hoge investeringskosten. Het aantal reizigers dat gebruikmaakt van deze verbinding is, ook wanneer met alle voorziene ruimtelijk-economische ontwikkelingen rekening wordt gehouden, daarentegen beperkt.”

Volgens de bewindsvrouw is de luchthaven vanaf station Zuid tien minuten sneller met de trein te bereiken. Mansveld wijst op een onderzoek waaruit volgens haar blijkt dat een metroverbinding in het meest gunstige scenario ongeveer tien procent reizigers tussen Amsterdam Zuid en Schiphol vanuit de trein naar de metro trekt. “Dit is onvoldoende om capaciteitsproblemen van het treinstation Schiphol in de nabije toekomst op te lossen en voor een goede vervoerwaarde van een doorgetrokken Noord/Zuidlijn”, aldus de staatssecretaris.

Verbinding met binnenstad

“De vierde luchthaven van Europa verdient een directe metroverbinding met de binnenstad”, zo schrijven Zijp en Spithorst in het advies. “Met zware bagage op Station Zuid WTC extra overstappen van de trein op de metro is voor reizigers zeer tijdrovend en onprettig”, zo vervolgen zij. Zij wijzen erop dat PPS-financieringen al eerder succesvol is toegepast bij andere vliegvelden, zoals de sky-train in Phoenix.

Lees ook:

Nieuw college Amsterdam wil metronetwerk uitbreiden

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

7 reacties op “‘Voorfinanciering maakt metroverbinding naar Schiphol mogelijk’”

Eduard de Jong|03.07.14|12:51

Zelden heeft Mansveld een betere reactie gegeven dan deze op het onzinnige en megalomane plan voor een metro tussen Amsterdam Zuid en Schiphol. De trein voorziet uitstekend en afdoende in een snelle, 7 minuten durende, verbinding. Interessanter en veel goedkoper is de mogelijkheid om een tramlijn vanuit Osdorp of Slotervaart door te trekken naar Schiphol. Diverse buitenlandse steden hebben een dergelijke tramverbinding al gerealiseerd.

Arco Sierts|03.07.14|13:08

Bespaar een miljard en gebruik gewoon de bestaande schipholtunnel. Mixed Signalling ETCS Level 2/3 + CBTC voor de tunnel. Perroncapaciteit Schiphol oplossen door achterelkaar halteren op het middenste perron, of anders nieuwe, korte metroperrons als spoor nul en spoor 7. En vervolgens keren in Nieuw Vennep, Sassenheim of Leiden.

Arco Sierts|03.07.14|13:11

@Eduard: idee doortrekken tram Osdorp/Slotervaart vind ik vervoerskundig ook een goeie, maar heeft meer ontsluitend dan verbindend karakter, en levert daardoor geen oplossing voor vervoersstroom Schiphol Centrum Amsterdam, daarvoor is de rijtijd te lang.

Eduard de Jong|03.07.14|13:46

@Arco: Trein voorziet al in verbindende links: Lelylaan, Sloterdijk, RAI, Zuid, Duivendrecht, Bijlmer. Het Nieuwe Westen (Slotermeer, Sloten, Slotervaart, Geuzenveld, Osdorp, De Aker) en Badhoevedorp hebben geen snelle, comfortabele en directe verbinding met Schiphol. Omdat dit gebied grotendeels wordt herontwikkeld en op korte afstand van Schiphol ligt, heeft een directe ontsluitende tramlijn als aanvulling op de trein voldoende vervoerwaarde. Vergelijk met o.a. Zürich, Parijs Orly, Edinburgh.

Marissa|03.07.14|16:03

Miljarden uitgeven zodat toeristen langzamer, maar wel zonder overstap, naar het centrum kunnen lijkt mij ook een beetje zinloos.

De rol van Schiphol als overstapstation voor forensen richting Leiden en Den Haag lijkt mij onderschat in dit plan! Steeds meer mensen wonen in Uithoorn, Aalsmeer, en Nieuw West, maar de verbinding vanuit die plaatsen naar Schiphol kan veel beter. In plaats daarvan willen ze absurd veel geld uitgeven aan NOG een verbinding naar het Centrum.

Herbert Kuiling|03.07.14|16:39

Waar zou die metro op Schiphol dan moeten rijden? Er werken plm 40.000 mensen op Schiphol e.o. Een stevig deel werkt in ploegendiensten. Daarvan werkt een deel niet op Schiphol-Centrum maar op Schiphol-Oost, -Zuidoost en -Rijk.
Nu rijdt er een bus van Station Sloterdijk via Slotermeer, Geuzenveld, Osdorp en Nieuw Sloten naar Schiphol Plaza. Eens per 15 minuten. Geleed, dat wel.
Dus zoveel behoefte aan een metro daar is wat overdone.

Frank Menger|14.08.14|13:47

Wel doen. Het probleem van de Metropoolregio Amsterdam en stad Amsterdam is dat er te weinig keuze is tussen modaliteiten. In verschillende steden met luchthavens is het Trein, SBahn, Metro en soms zelfs tram/bus. Schiphol megahub nabij Amsterdam dan hoor je de verschillende smaken OV ook aan te bieden. Elke soort verbinding heeft zijn kwaliteit. Optimaliseren. Het ene doen en andere niet nalaten inclusief HSL draaischijf Schiphol. Daar hoor je niemand over.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.