EU-rapport: ‘liberalisering van de spoorwegen loont’
Precies in de week waarin bekend werd dat Arriva een voet tussen de deur heeft gekregen op het Nederlandse hoofdrailnet, publiceerde de Europese Commissie een nieuwe studie over privatisering van de spoorwegen. Volgens het rapport heeft de door de EU gesteunde liberalisering van de spoorwegen op het continent geleid tot “aanzienlijke verlagingen” van de ticketprijzen voor passagiers. In Italië bijvoorbeeld daalden de ticketprijzen met meer dan 30 procent. Nu het blok zich sterk maakt voor concurrentie, is het niet verrassend dat het rapport positieve conclusies trekt. Maar maskeren de kortetermijnvoordelen van liberalisering de valkuilen op de langere termijn?
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Hier wordt weer de fout gemaakt dat marktwerking wordt verward met bedrijfseconomisch werken. Drinkwaterbedrijven in Nederland bewijzen iedere dag dat je bedrijfseconomisch en efficient kunt werken zonder een markt: drinkwater is goed en goedkoop.
In het VK zie je het tegenovergestelde in het OV: ondanks marktwerking is het OV duur en inefficient. Het is daar niet goed voor de reizigers, alleen voor de managers. Wellicht gaan ze de liberalisering een stuk terugdraaien?