ProRail Verkeersleidingspost Utrecht, foto: ANP

Treinuitval door onderbezetting bij verkeersleiding houdt aan

Vanwege onderbezetting bij de verkeersleiding van ProRail en een spoorstaafbreuk reden er tot zondag 15.00 uur geen treinen tussen Utrecht en Arnhem en Utrecht en Rhenen. De reparatie van de breuk nam veel tijd in beslag door de ligging in een overweg en de lengte van de spoorstaaf.

Zaterdag was er op de genoemde trajecten ook al sprake van uitval, toen tussen 15.00 en 23.00 uur. Op vrijdag reden er vanwege het personeelstekort nauwelijks treinen van en naar Amersfoort. Op zaterdag was er naast onderbezetting op de verkeersleidingspost in Utrecht ook een spoorstaafbreuk bij Driebergen-Zeist. De breuk zat in een overweg waar de sporen zijn ingegoten. Dit maakte het vervangen van de defecte spoorstaaf extra  ingewikkeld. Daarnaast ging het om spoorstaven van wel veertig meter lang.

Specialistenwerk

De 40-meter-lange spoorstaven moesten van elders worden aangevoerd. Daarvoor moest een machinist worden gevonden en er was specialistisch personeel nodig dat de spoorstaven in de overweg kan ingieten. Om die reden kon de aannemer pas zaterdagavond om 23:00 uur beginnen met de vervanging. De reparatie nam zestien uur in beslag, waarna er zondag rond 15.00 uur weer treinen over het traject konden rijden.

Het tekort aan treindienstleiders heeft uiteenlopende oorzaken. De veranderende arbeidsmarkt is daar een van: verkeersleiders stromen vaker door naar andere functies binnen ProRail. Ook vergrijzing, en daarmee natuurlijk verloop is een oorzaak. Aan de instroomkant worden er hoge eisen gesteld aan treindienstleiders waardoor veel kandidaten voortijdig afvallen. Directeur verkeersleiding Roel Salden vertrok op 1 september vanwege de problemen op de posten. Hij is inmiddels opgevolgd door Hans Smits.

60 vacatures

Bij ProRail werken zo’n 750 treindienstleiders en er staan zo’n 60 vacatures voor deze functie open. ProRail blijft investeren in wervingscampagnes om nieuwe treindienstleiders aan te trekken. Zo is het werving- en selectiebudget om meer potentiële nieuwe medewerkers te interesseren in 2021 ten opzichte van 2018 bijna acht keer zo hoog. De effecten van deze nieuwe instroom worden pas in de zomer van 2022 zichtbaar. ProRail hoopt medio 2023 de bezettingsproblemen bij de verkeersleidingsposten te hebben opgelost.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Treinuitval door onderbezetting bij verkeersleiding houdt aan | SpoorPro.nl
ProRail Verkeersleidingspost Utrecht, foto: ANP

Treinuitval door onderbezetting bij verkeersleiding houdt aan

Vanwege onderbezetting bij de verkeersleiding van ProRail en een spoorstaafbreuk reden er tot zondag 15.00 uur geen treinen tussen Utrecht en Arnhem en Utrecht en Rhenen. De reparatie van de breuk nam veel tijd in beslag door de ligging in een overweg en de lengte van de spoorstaaf.

Zaterdag was er op de genoemde trajecten ook al sprake van uitval, toen tussen 15.00 en 23.00 uur. Op vrijdag reden er vanwege het personeelstekort nauwelijks treinen van en naar Amersfoort. Op zaterdag was er naast onderbezetting op de verkeersleidingspost in Utrecht ook een spoorstaafbreuk bij Driebergen-Zeist. De breuk zat in een overweg waar de sporen zijn ingegoten. Dit maakte het vervangen van de defecte spoorstaaf extra  ingewikkeld. Daarnaast ging het om spoorstaven van wel veertig meter lang.

Specialistenwerk

De 40-meter-lange spoorstaven moesten van elders worden aangevoerd. Daarvoor moest een machinist worden gevonden en er was specialistisch personeel nodig dat de spoorstaven in de overweg kan ingieten. Om die reden kon de aannemer pas zaterdagavond om 23:00 uur beginnen met de vervanging. De reparatie nam zestien uur in beslag, waarna er zondag rond 15.00 uur weer treinen over het traject konden rijden.

Het tekort aan treindienstleiders heeft uiteenlopende oorzaken. De veranderende arbeidsmarkt is daar een van: verkeersleiders stromen vaker door naar andere functies binnen ProRail. Ook vergrijzing, en daarmee natuurlijk verloop is een oorzaak. Aan de instroomkant worden er hoge eisen gesteld aan treindienstleiders waardoor veel kandidaten voortijdig afvallen. Directeur verkeersleiding Roel Salden vertrok op 1 september vanwege de problemen op de posten. Hij is inmiddels opgevolgd door Hans Smits.

60 vacatures

Bij ProRail werken zo’n 750 treindienstleiders en er staan zo’n 60 vacatures voor deze functie open. ProRail blijft investeren in wervingscampagnes om nieuwe treindienstleiders aan te trekken. Zo is het werving- en selectiebudget om meer potentiële nieuwe medewerkers te interesseren in 2021 ten opzichte van 2018 bijna acht keer zo hoog. De effecten van deze nieuwe instroom worden pas in de zomer van 2022 zichtbaar. ProRail hoopt medio 2023 de bezettingsproblemen bij de verkeersleidingsposten te hebben opgelost.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.