
VVMC betreurt ‘traag’ handelen Qbuzz rond luchtcirculatiesysteem treinen
Het luchtcirculatiesysteem in de cabines van Qbuzz-treinen op de MerwedeLingelijn is deze week weer onderwerp van gesprek na opmerkingen van een Zuid-Hollands statenlid. De Vakbond voor Rijdend Personeel (VVMC) bevestigt tegenover SpoorPro dat de kwestie van uitval van machinisten als gevolg van de luchtkwaliteit nog steeds speelt.
Tijdens een debat over het al dan niet aanschaffen van nieuwe treinen voor de MerwedeLingelijn heeft SP-Statenlid SP-Statenlid Lies van Aelst de kwestie van het luchtcirculatiesysteem in de cabines van de huidige treinen aangekaart, zo meldden lokale media maandag.
Machinisten en een steward zouden in gesprek van Van Aelst hebben gezegd dat het luchtcirculatiesysteem niet goed functioneert en de luchtkwaliteit zodanig is dat machinisten er ziek van worden. Wim Eilert vakbondsbestuurder bij VVMC, zegt dat de kwestie bekend is. Hij kent zeker vier à vijf machinisten met serieuze klachten.
Luchtcirculatiesysteem
In een maandag verspreidde reactie laat Qbuzz weten het luchtcirculatiesysteem “adequaat” is. “Het onderhoud van de treinen is adequaat en dat geldt ook voor het luchtcirculatiesysteem in de cabine van de machinisten.” Een onderzoeksbureau zou dat recentelijk nog hebben bevestigd. “Net als iedere werkgever dragen wij zorg voor een verantwoorde werkomgeving voor onze medewerkers.”
Eilert zegt dat er inderdaad onderzoek heeft plaatsgevonden, maar dat is wat de VVMC te beperkt van opzet geweest. “Vanuit onze leden hebben we het verzoek neergelegd voor een breder onderzoek, zodat het luchtcirculatiesysteem als oorzaak van de klachten ook echt uitgesloten kan worden”.
Volgens Eilert heeft Qbuzz toegezegd dat ze de signalen serieus nemen en dat er extra stappen zullen worden gezet. “Ze zouden ons op de hoogte”, aldus de vakbondsman. “Maar het gaat allemaal niet zo snel”. Qbuzz heeft nog niet gereageerd.
Lees meer:
U las zojuist één van de premium artikelen gratis.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en
krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?