
Treinverkeer beperkt hervat na telefoniestoring ProRail
Als gevolg van een telefoniestoring op de verkeersleidingsposten bij ProRail is het treinverkeer donderdagavond opnieuw plat komen te liggen. Het gaat om het communicatiesysteem waarmee de verkeersleidingsposten met machinisten communiceren. Vanwege de veiligheid legde ProRail daarom het treinverkeer rond half zes stil. Rond zeven uur kon het treinverkeer weer beperkt hervat worden.
Volgens woordvoerder Martijn de Graaf van ProRail, ook aanwezig op het perron op Rotterdam Centraal tussen de gestrande reizigers ligt de oorzaak van de storing bij de koppeling tussen het telefoniesysteem en GSM-R, het communicatiesysteem voor het spoor. Waarom een eventueel back-upsysteem niet heeft ingegrepen, wordt nog onderzocht.
Naar verwachting zal het treinverkeer donderdag de rest van de avond ontregeld zijn. Of dit nog gevolgen heeft voor het treinverkeer vrijdag is nog onduidelijk.

Eerdere telefoniestoring bij ProRail
Op 31 mei van dit jaar viel het treinverkeer ook al uit door een telefoniestoring bij ProRail. In een evaluatieverslag meldde de spoorbeheerder dat er een storing was van het vaste telefonienetwerk (INTtel) van de verkeersleidingsposten, waardoor het GSM-R-systeem niet werkte.Tijdens deze storing werkten het GSM-R netwerk en het mobiele netwerk op zich zelf wel, maar de koppeling tussen de vaste- en mobiele telefonie functioneerde niet.
ProRail heeft daarna naar eigen zeggen maatregelen getroffen om een dergelijke storing in de toekomst te voorkomen. Volgens de Graaf zijn de oorzaken van de twee storingen verschillend.
Update: 19.30 uur
Lees ook:
- Telefoniestoring ProRail werd veroorzaakt door koppeling vaste netwerk met GSM-R
- Treinverkeer plat door communicatiestoring bij ProRail, hoe kon dat gebeuren?
- Telefoonstoring bij ProRail opgelost, treinverkeer stapsgewijs hervat
- Treinverkeer lange tijd plat vanwege storing GSM-R
- GSM-R netwerk eind 2015 beter gewapend tegen rampen
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en
krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Graag directie van ProRail vervangen, want dit zou toch niet meer voorkomen. Het gebrek aan technische competentie is nu evident en de PR machine van ProRail kan dit niet meer rechtbreien, zelfs als ProRail heel veel overwegen sluit. In België heeft infrabel een spooracademie waar men de echte inhoud leert, ipv alleen financieel management. Zouden we het spoorbeheer beter aan hen geven? Is ook goedkoper voor Nederland (maar wordt dan duurder voor België)