Michel Lintermans van station Deurne te gast bij SpoorProTV

Coöperatie Stationspark Deurne wil verfraaiing stationsomgevingen in heel Nederland

De coöperatie Stationspark Deurne maakt zich sterk voor het ondersteunen van burgerinitiatieven om de stationsomgevingen op te fleuren en de lokale gemeenschap dichter bij elkaar te brengen. Initiatiefnemer Michel Lintermans zegt in de uitzending van SpoorProTV dat de coöperatie actief aan de slag gaat om dit in heel Nederland te bewerkstelligen.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat staat in ieder geval niet onwelwillend tegenover de plannen en heeft een plan van aanpak van de coöperatie op het bureau liggen, inclusief begroting. Toenmalig staatssecretaris Stientje van Veldhoven bracht afgelopen zomer nog een bezoek aan het Stationspark Deurne.

De eerste kandidaat om ondersteuning krijgen van de coöperatie in Deurne heeft zich al gemeld, dat is namelijk Station Bathhem. Het station wordt al decennia lang niet gebruikt en dat moet veranderen. Station Krabbendijke in Zeeland is mede dankzij steun en advies van de coöperatie omgevormd tot kunstgalerie, waar mensen kunnen schilderen en boetseren. In Nederland lopen er volgens Lintermans inmiddels elf van dergelijke initiatieven.

Niet onopgemerkt gebleven

De plannen voor Deurne zelf kregen een aantal jaren geleden vorm, toen Lintermans terugkwam van een reis en zich realiseerde hoe saai de stationsomgeving in de plaats eigenlijk was.

“Het was een troosteloze omgeving, met lege fabrieken die op de nominatie stonden om gesloopt te worden en overal geparkeerde auto’s. Er was geen groen en elke vorm van verfraaiing ontbrak.”

Het station en het omliggende gebied is inmiddels uitgegroeid tot een zogeheten Community Station, een fenomeen waar ze in het Verenigd Koninkrijk al langer mee bekend zijn. In dat land dingt het station in Deurne als enige internationale station opnieuw mee voor belangrijke prijs in de categorie van meest maatschappelijk verantwoorde station. Op 9 december volgt de uitslag.

‘Doen, kunnen en willen’

Wat begon met een watertappunt, volgens Lintermans het eerste tappunt op een station in Nederland, veranderde al snel uit tot een gebied waar tal van activiteiten ontplooid worden, tot een filmfestival aan toe. “Je kunt het zo gek niet bedeken of we doen het, kunnen het of willen het.”

Zo is er een moestuin waar scholieren terecht kunnen om werkervaring op te doen, of waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kunnen werken. De groenten komt terecht bij lokale ondernemers. Zo wil de coöperatie, bestaande uit ongeveer 15 tot 20 vaste mensen, de lokale gemeenschappen dichter bij elkaar brengen.

Bekijk hier het interview met Michel Lintermans:

‘Medewerking vanuit NS en ProRail nog te vaak afhankelijk van de persoon’

Dat ging niet altijd van een leien dakje, zeker niet in de beginjaren. “NS en ProRail moesten erg wennen aan het initiatief en we hebben echt hun vertrouwen moeten winnen. Maar ook nu, ondanks dat ze er meer voor open staan, is medewerking nog te vaak afhankelijk van de persoon die je treft.”

Andere vervoerders die de initiatieven ondersteunen zijn Hermes en Arriva. Die laatste heeft op het terrein een rustplek voor de buschauffeurs die tussen Venray en Deurne rijden. “In ruil daarvoor ontvangen we regelmatig een bijdrage waarmee onze onze activiteiten kunnen verrichten.”

Lees meer:

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Coöperatie Stationspark Deurne wil verfraaiing stationsomgevingen in heel Nederland | SpoorPro.nl
Michel Lintermans van station Deurne te gast bij SpoorProTV

Coöperatie Stationspark Deurne wil verfraaiing stationsomgevingen in heel Nederland

De coöperatie Stationspark Deurne maakt zich sterk voor het ondersteunen van burgerinitiatieven om de stationsomgevingen op te fleuren en de lokale gemeenschap dichter bij elkaar te brengen. Initiatiefnemer Michel Lintermans zegt in de uitzending van SpoorProTV dat de coöperatie actief aan de slag gaat om dit in heel Nederland te bewerkstelligen.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat staat in ieder geval niet onwelwillend tegenover de plannen en heeft een plan van aanpak van de coöperatie op het bureau liggen, inclusief begroting. Toenmalig staatssecretaris Stientje van Veldhoven bracht afgelopen zomer nog een bezoek aan het Stationspark Deurne.

De eerste kandidaat om ondersteuning krijgen van de coöperatie in Deurne heeft zich al gemeld, dat is namelijk Station Bathhem. Het station wordt al decennia lang niet gebruikt en dat moet veranderen. Station Krabbendijke in Zeeland is mede dankzij steun en advies van de coöperatie omgevormd tot kunstgalerie, waar mensen kunnen schilderen en boetseren. In Nederland lopen er volgens Lintermans inmiddels elf van dergelijke initiatieven.

Niet onopgemerkt gebleven

De plannen voor Deurne zelf kregen een aantal jaren geleden vorm, toen Lintermans terugkwam van een reis en zich realiseerde hoe saai de stationsomgeving in de plaats eigenlijk was.

“Het was een troosteloze omgeving, met lege fabrieken die op de nominatie stonden om gesloopt te worden en overal geparkeerde auto’s. Er was geen groen en elke vorm van verfraaiing ontbrak.”

Het station en het omliggende gebied is inmiddels uitgegroeid tot een zogeheten Community Station, een fenomeen waar ze in het Verenigd Koninkrijk al langer mee bekend zijn. In dat land dingt het station in Deurne als enige internationale station opnieuw mee voor belangrijke prijs in de categorie van meest maatschappelijk verantwoorde station. Op 9 december volgt de uitslag.

‘Doen, kunnen en willen’

Wat begon met een watertappunt, volgens Lintermans het eerste tappunt op een station in Nederland, veranderde al snel uit tot een gebied waar tal van activiteiten ontplooid worden, tot een filmfestival aan toe. “Je kunt het zo gek niet bedeken of we doen het, kunnen het of willen het.”

Zo is er een moestuin waar scholieren terecht kunnen om werkervaring op te doen, of waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kunnen werken. De groenten komt terecht bij lokale ondernemers. Zo wil de coöperatie, bestaande uit ongeveer 15 tot 20 vaste mensen, de lokale gemeenschappen dichter bij elkaar brengen.

Bekijk hier het interview met Michel Lintermans:

‘Medewerking vanuit NS en ProRail nog te vaak afhankelijk van de persoon’

Dat ging niet altijd van een leien dakje, zeker niet in de beginjaren. “NS en ProRail moesten erg wennen aan het initiatief en we hebben echt hun vertrouwen moeten winnen. Maar ook nu, ondanks dat ze er meer voor open staan, is medewerking nog te vaak afhankelijk van de persoon die je treft.”

Andere vervoerders die de initiatieven ondersteunen zijn Hermes en Arriva. Die laatste heeft op het terrein een rustplek voor de buschauffeurs die tussen Venray en Deurne rijden. “In ruil daarvoor ontvangen we regelmatig een bijdrage waarmee onze onze activiteiten kunnen verrichten.”

Lees meer:

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.