Goof Lindijer van VHS Spoorprofessionals

‘Werk op de verkeersleidingsposten is zo specifiek, dat kunnen weinig anderen’

VHS Spoorprofessionals is een van de initiatiefnemers van het onderzoek naar de werkbeleving op de verkeersleidingsposten, dat op verzoek van de vakbonden in opdracht van ProRail wordt uitgevoerd. Goof Lindijer van VHS Spoorprofessionals zegt in de uitzending van SpoorProTV dat er op korte termijn geen oplossing is voor de treinuitval als gevolg van personeelstekorten op de verkeersleidingsposten.

“Dit is zulk specifiek werk, dat is niet iets dat mensen van elders even tijdelijk kunnen doen. Zelfs niet als ze vanuit de eigen organisatie komen”, aldus Lindijer. “Je kunt niet zomaar mensen vanuit het zuiden van het land naar het noorden halen. De situatie op het spoor heeft in elke regio zo zijn eigenaardigheden. In feite is het polsen van oud-verkeersleiders de enige optie. Meer mogelijkheden heb je op dit moment niet.”

De afgelopen weken en maanden is treinuitval schering en inslag, met name rond Utrecht. Zodra er ook maar iemand uitvalt, vanwege ziekte of een ander probleem, lopen de zaken direct in het honderd. Hierdoor groeit niet alleen de onvrede onder reizigers, maar ook die op de werkvloer van de verkeersleidingsposten. De werkbeleving speelt een belangrijke rol in de CAO-onderhandelingen. De betrokkenen willen dan ook niet eerder een nieuw onderhandelingstraject in totdat het onderzoek is afgerond en de uitkomsten ervan omgezet zijn in acties, licht Lindijer toe. De resultaten moeten aan het einde van het jaar bekend worden.

Zwaar opleidingstraject en hoge uitval

Ondanks dat het onderzoek nog moet beginnen, bestaan er tal van vermoedens over waar de onvrede onder het personeel op de verkeersleidingsposten vandaan komt, zegt Lindijer. “Mensen hebben weliswaar voldoende vrij, maar bij uitval door ziekte komt het (te) vaak voor dat mensen alsnog opgeroepen worden. Daarnaast zijn er weinig mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling en houdt het carrièreperspectief niet over. Verder is de aard van het werk er een van hollen en stilstaan. Dat is niet voor iedereen weggelegd, zeker niet voor oudere werknemers”

Ook aanwas van nieuwe verkeersleiders laat te wensen over. Het opleidingstraject is intensief en de overgrote meerderheid van de geïnteresseerden valt gedurende de opleiding van een jaar af. Vanwege de complexiteit van het werk is het tevens niet mogelijk om de opleidingseisen te versoepelen.

“Wellicht dat het in de toekomst door verdere automatisering eenvoudiger wordt, maar nu nog niet. Dat betekent helaas dat van de 100 die er aan de opleiding beginnen, er bij wijze van spreke maar zo’n 4 daadwerkelijk aan de slag gaan als verkeersleider.”

Bekijk hier het interview met Goof Lindijer:

Nieuwe directeur moet oor te luisteren leggen

Als klap op de spreekwoordelijke vuurpijl kondigde Roel Sanden in juli aan op 1 september te vertrekken als directeur Verkeersleiding bij ProRail. “Op basis van de uitwerking van de opgave voor de Verkeersleiding de komende jaren ben ik tot de conclusie gekomen dat ik niet de juiste persoon ben om deze opgave te realiseren. Ik ben veel meer een vernieuwer en veranderaar die zich richt op de ontwikkeling van een organisatie. De huidige opgave heeft een directeur nodig die met de organisatie en haar professionals de komende jaren de basis verstevigt”, schreef hij in een intern bericht dat in handen kwam van SpoorPro.

Wie de nieuwe directeur wordt, is nog niet bekend. Lindijer onderstreept het belang van een directeur die een verbindende rol kan spelen tussen de top van het bedrijf en de werkvloer. “Het moet iemand zijn die zijn oor te luisteren legt en aan de slag gaat met wat hem ter ore komt.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

7 reacties op “‘Werk op de verkeersleidingsposten is zo specifiek, dat kunnen weinig anderen’”

asierts|11.08.21|18:19

Tsja, voor machinisten is er ook zoiets als wegbekendheid.
Het is de verantwoordelijkheid van management en directie om te zorgen dat er voldoende personeelscapaciteit is, zeker voor kritieke functies die je niet zomaar effe uit de kast trekt. Terecht dat de dir. VL is opgestapt. Dit is een onacceptabele faal, maar het past in het patroon wat je ook in de zorg ziet: veelteveel management, en te weinig & overbelaste ‘handen aan het bed’.

Henk Derksen|12.08.21|11:32

het sluiten van veel regionale verkeersleidingsposten was/is denk ik een verkeerd besluit, Prorail zoekt jonge trdl,s en die zoeken betaalbare huizen, kinderopvang, leefruimte etc

Dimitri Witte|12.08.21|11:40

Ik stel voor om de verantwoordelijkheden die horen bij de functie van treindienstleider op te delen in verschillende rollen. Rijwegen worden automatisch ingesteld door ARIE, het plannen van nieuwe taakregels in ARIE is iets dat elke treindienstleider moet kunnen (en dit kan ook vanaf elke werkplek in Nederland).
De meer specialistische werkzaamheden, b.v. bij verstoringen, zouden dan door een aantal specialisten uitgevoerd moeten kunnen worden.

Dimitri Witte|12.08.21|11:43

Als er zoveel mensen afvallen in de opleiding kun je afvragen of de opleiding wel juist is. Als de huidige systemen te moeilijk zijn om te begrijpen dan heb je een structuureel probleem dat niet met personeel is op te lossen.

Michiel Kreuze|12.08.21|12:46

Zoveel mensen vallen er niet af in de opleiding. Op de opleiding is een uitval van rond de 40-50%. Nog steeds hoog maar lang niet zo dramatisch als het artikel wil doen geloven. Wat wel aan de orde is, is dat van iedere 100 mensen die solliciteren er uiteindelijk maar 1-4 personen de opleiding afronden. Uitval onderweg is tijdens de sollicitatieprocedure, de medische- en psychologische keuringen en uiteindelijk ook tijdens de opleiding.

Michiel Kreuze|12.08.21|12:50

@Dimitri Witte, het opdelen van verantwoordelijkheden zorgt er alleen maar voor dat je nog meer mensen nodig hebt dan je nu al hebt. Er moeten mensen zijn die ARI (niet ARIE) bedienen en mensen die zich met de veiligheid bezig houden. Die verdeling hadden we 30 jaar geleden, treindienstleiders en assistent treindienstleiders. De reorganisatie naar de huidige verdeling heeft juist gezorgd dat er nu meer dan 50% minder personeel op de verkeersleidingsposten werken dan toen.

Henk Derksen|31.08.21|10:44

jaren geleden trok prorail een externe “”manager”” aan die de reorganisatie van de VL posten in het oosten van het land moest uitvoeren zonder inhoudelijke betrokkenheid,…..verhuizen naar een centrale post of oprotten was het devies(kortweg samengevat), dat was/is het begin van deze ellende…en dan geldt wie z,n gat brand moet op de blaren zitten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.