Goof Lindijer van VHS Spoorprofessionals

‘Werk op de verkeersleidingsposten is zo specifiek, dat kunnen weinig anderen’

VHS Spoorprofessionals is een van de initiatiefnemers van het onderzoek naar de werkbeleving op de verkeersleidingsposten, dat op verzoek van de vakbonden in opdracht van ProRail wordt uitgevoerd. Goof Lindijer van VHS Spoorprofessionals zegt in de uitzending van SpoorProTV dat er op korte termijn geen oplossing is voor de treinuitval als gevolg van personeelstekorten op de verkeersleidingsposten.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

7 reacties op “‘Werk op de verkeersleidingsposten is zo specifiek, dat kunnen weinig anderen’”

asierts|11.08.21|18:19

Tsja, voor machinisten is er ook zoiets als wegbekendheid.
Het is de verantwoordelijkheid van management en directie om te zorgen dat er voldoende personeelscapaciteit is, zeker voor kritieke functies die je niet zomaar effe uit de kast trekt. Terecht dat de dir. VL is opgestapt. Dit is een onacceptabele faal, maar het past in het patroon wat je ook in de zorg ziet: veelteveel management, en te weinig & overbelaste ‘handen aan het bed’.

Henk Derksen|12.08.21|11:32

het sluiten van veel regionale verkeersleidingsposten was/is denk ik een verkeerd besluit, Prorail zoekt jonge trdl,s en die zoeken betaalbare huizen, kinderopvang, leefruimte etc

Dimitri Witte|12.08.21|11:40

Ik stel voor om de verantwoordelijkheden die horen bij de functie van treindienstleider op te delen in verschillende rollen. Rijwegen worden automatisch ingesteld door ARIE, het plannen van nieuwe taakregels in ARIE is iets dat elke treindienstleider moet kunnen (en dit kan ook vanaf elke werkplek in Nederland).
De meer specialistische werkzaamheden, b.v. bij verstoringen, zouden dan door een aantal specialisten uitgevoerd moeten kunnen worden.

Dimitri Witte|12.08.21|11:43

Als er zoveel mensen afvallen in de opleiding kun je afvragen of de opleiding wel juist is. Als de huidige systemen te moeilijk zijn om te begrijpen dan heb je een structuureel probleem dat niet met personeel is op te lossen.

Michiel Kreuze|12.08.21|12:46

Zoveel mensen vallen er niet af in de opleiding. Op de opleiding is een uitval van rond de 40-50%. Nog steeds hoog maar lang niet zo dramatisch als het artikel wil doen geloven. Wat wel aan de orde is, is dat van iedere 100 mensen die solliciteren er uiteindelijk maar 1-4 personen de opleiding afronden. Uitval onderweg is tijdens de sollicitatieprocedure, de medische- en psychologische keuringen en uiteindelijk ook tijdens de opleiding.

Michiel Kreuze|12.08.21|12:50

@Dimitri Witte, het opdelen van verantwoordelijkheden zorgt er alleen maar voor dat je nog meer mensen nodig hebt dan je nu al hebt. Er moeten mensen zijn die ARI (niet ARIE) bedienen en mensen die zich met de veiligheid bezig houden. Die verdeling hadden we 30 jaar geleden, treindienstleiders en assistent treindienstleiders. De reorganisatie naar de huidige verdeling heeft juist gezorgd dat er nu meer dan 50% minder personeel op de verkeersleidingsposten werken dan toen.

Henk Derksen|31.08.21|10:44

jaren geleden trok prorail een externe “”manager”” aan die de reorganisatie van de VL posten in het oosten van het land moest uitvoeren zonder inhoudelijke betrokkenheid,…..verhuizen naar een centrale post of oprotten was het devies(kortweg samengevat), dat was/is het begin van deze ellende…en dan geldt wie z,n gat brand moet op de blaren zitten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Werk op de verkeersleidingsposten is zo specifiek, dat kunnen weinig anderen’ | SpoorPro.nl
Goof Lindijer van VHS Spoorprofessionals

‘Werk op de verkeersleidingsposten is zo specifiek, dat kunnen weinig anderen’

VHS Spoorprofessionals is een van de initiatiefnemers van het onderzoek naar de werkbeleving op de verkeersleidingsposten, dat op verzoek van de vakbonden in opdracht van ProRail wordt uitgevoerd. Goof Lindijer van VHS Spoorprofessionals zegt in de uitzending van SpoorProTV dat er op korte termijn geen oplossing is voor de treinuitval als gevolg van personeelstekorten op de verkeersleidingsposten.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

7 reacties op “‘Werk op de verkeersleidingsposten is zo specifiek, dat kunnen weinig anderen’”

asierts|11.08.21|18:19

Tsja, voor machinisten is er ook zoiets als wegbekendheid.
Het is de verantwoordelijkheid van management en directie om te zorgen dat er voldoende personeelscapaciteit is, zeker voor kritieke functies die je niet zomaar effe uit de kast trekt. Terecht dat de dir. VL is opgestapt. Dit is een onacceptabele faal, maar het past in het patroon wat je ook in de zorg ziet: veelteveel management, en te weinig & overbelaste ‘handen aan het bed’.

Henk Derksen|12.08.21|11:32

het sluiten van veel regionale verkeersleidingsposten was/is denk ik een verkeerd besluit, Prorail zoekt jonge trdl,s en die zoeken betaalbare huizen, kinderopvang, leefruimte etc

Dimitri Witte|12.08.21|11:40

Ik stel voor om de verantwoordelijkheden die horen bij de functie van treindienstleider op te delen in verschillende rollen. Rijwegen worden automatisch ingesteld door ARIE, het plannen van nieuwe taakregels in ARIE is iets dat elke treindienstleider moet kunnen (en dit kan ook vanaf elke werkplek in Nederland).
De meer specialistische werkzaamheden, b.v. bij verstoringen, zouden dan door een aantal specialisten uitgevoerd moeten kunnen worden.

Dimitri Witte|12.08.21|11:43

Als er zoveel mensen afvallen in de opleiding kun je afvragen of de opleiding wel juist is. Als de huidige systemen te moeilijk zijn om te begrijpen dan heb je een structuureel probleem dat niet met personeel is op te lossen.

Michiel Kreuze|12.08.21|12:46

Zoveel mensen vallen er niet af in de opleiding. Op de opleiding is een uitval van rond de 40-50%. Nog steeds hoog maar lang niet zo dramatisch als het artikel wil doen geloven. Wat wel aan de orde is, is dat van iedere 100 mensen die solliciteren er uiteindelijk maar 1-4 personen de opleiding afronden. Uitval onderweg is tijdens de sollicitatieprocedure, de medische- en psychologische keuringen en uiteindelijk ook tijdens de opleiding.

Michiel Kreuze|12.08.21|12:50

@Dimitri Witte, het opdelen van verantwoordelijkheden zorgt er alleen maar voor dat je nog meer mensen nodig hebt dan je nu al hebt. Er moeten mensen zijn die ARI (niet ARIE) bedienen en mensen die zich met de veiligheid bezig houden. Die verdeling hadden we 30 jaar geleden, treindienstleiders en assistent treindienstleiders. De reorganisatie naar de huidige verdeling heeft juist gezorgd dat er nu meer dan 50% minder personeel op de verkeersleidingsposten werken dan toen.

Henk Derksen|31.08.21|10:44

jaren geleden trok prorail een externe “”manager”” aan die de reorganisatie van de VL posten in het oosten van het land moest uitvoeren zonder inhoudelijke betrokkenheid,…..verhuizen naar een centrale post of oprotten was het devies(kortweg samengevat), dat was/is het begin van deze ellende…en dan geldt wie z,n gat brand moet op de blaren zitten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.