Deels geen treinen rond Amsterdam door staking, foto: ANP

ProRail: blij voor reiziger en vervoerders dat stakingsacties voorbij zijn

ProRail is blij voor de reizigers en vervoerders dat de stakingsacties van vakbond FNV Spoor voorbij zijn, meldt woordvoerder Andy Wiemer. FNV Spoor bracht donderdag naar buiten dat er een cao-akkoord ligt, maar volgens Wiemer gaat ProRail nog met alle drie de bonden verder om tafel om het totaalpakket te bespreken. “Er ligt nu concreet een voorstel voor een onderhandelingsresultaat die de drie bonden intern zullen bespreken.”

Hoewel hij de details nog niet prijs geeft, zegt hij dat de spoorbeheerder, FNV Spoor, CNV en VHS RailProfessionals “iets dichter bij elkaar zijn gekomen” en de gesprekken hebben hervat. Al wel bekend is dat er verder wordt gesproken over de ‘Eerder stoppen met werken-regeling’. CNV en VHS RailProfessionals hadden aangegeven dat deze regeling voor een te beperkte groep gold.

Overlast

De acties leidden woensdag tot veel overlast voor reizigers en spoorvervoerders, omdat bij verkeersleidingsposten in de regio’s Utrecht, Amsterdam en Alkmaar gestaakt werd. In die regio’s konden tussen 06.00 en 08.00 uur geen treinen rijden. Ook voor donderdag, vrijdag en zaterdag stonden acties gepland, die nu omdat er een voorstel voor een onderhandelingsresultaat ligt, voorlopig van de baan zijn.

NS meldde dat treinen erg vol waren en reizigers onvoldoende afstand van elkaar konden houden. In sommige gevallen moesten reizigers zelfs achterblijven op het perron. Op social media luidde er veel kritiek op de stakingsacties van FNV. Wiemer: “Staken is een recht, maar wij hebben FNV wel opgeroepen om hierbij een zorgvuldige afweging te maken.”

Ook voor de spoorgoederenvervoerders en de verladers was het lastig, aldus de woordvoerder. “We hadden een groot overleg met de goederenvervoerders. Daaruit bleek dat fabrikanten hun productie die gepland stond bijna moesten uitstellen, omdat goederentreinen op zaterdag niet zouden kunnen rijden als er dan nog gestaakt zou worden.”

Vervolggesprekken

Hij geeft aan dat ProRail blij is dat de acties nu voorbij zijn. “Wat ons betreft waren we nog altijd in gesprek. Je wilt er altijd uitkomen met elkaar”. De spoorbeheerder gaat nu verder met de drie vakbonden om tafel om al de punten die eerder zijn aangekaart te bespreken.

ProRail, FNV Spoor, CNV Vakmensen en VHS Railprofessionals begonnen in oktober vorig jaar met cao-onderhandelingen. Op 1 maart deed ProRail een eindbod, waar CNV Vakmensen en VHS RailProfessionals mee akkoord gingen. Zij stelden nog wel aanvullende eisen over de ‘Eerder stoppen met werken-regeling’.

De achterban van FNV verwierp het bod echter, waarna de bond ProRail een ultimatum stelde. De bonden en de infrabeheerder waren het onder meer oneens over de hoogte van de loonsverhoging en de looptijd van de cao. FNV wil een structurele loonsverhoging van 2,8 procent voor dit jaar. ProRail wil een cao die loopt tot 1 juli 2023 en bood een structurele loonsverhoging van 2 procent voor dit jaar en volgend jaar en van 1 procent voor 2023.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.