Een conducteur van Deutsche Bahn controleert kaartjes in coronatijd

UIC: wetenschappelijk bewijs toont aan dat treinen COVID-veilig zijn

Volgens brancheorganisatie UIC blijkt uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken dat treinreizigers relatief weinig risico lopen op besmetting met het coronavirus. De COVID-19 Taskforce van UIC verzamelde alle onderzoeken die zijn gedaan naar de verspreiding van COVID-19 in treinen om het vertrouwen van reizigers in de trein te herstellen.

De publicatie geeft voorbeelden gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, casestudy’s en wiskundige modellen over de zeldzaamheid van de verspreiding van het virus in treinen. Bovendien toont het onderzoek aan dat zelfs onder treinpersoneel het risico op besmetting laag is.

Studies

Een deel van het rapport bestaat uit de resultaten van contactonderzoeken om clusterinfecties in treinen te bepalen. Er is een methodische review gedaan van 65 onderzoeken met 108 clusterinfecties en slechts één cluster heeft betrekking op een treinreis. Daarnaast analyseerde UIC de gegevens die in Frankrijk werden verzameld, hieruit blijkt dat slechts één procent van de clusters te herleiden was naar het openbaar vervoer, terwijl in Spanje 0,05 procent gelinkt was aan clusters in een vorm van OV.

Bekijk hier het volledige rapport

Een tweede benadering was het onderzoeken van besmettingscijfers als gevolg van het gebruik van het openbaar vervoer. Resultaten van de onderzoeken vonden geen verband tussen de stijging of daling van lokale COVID-19-gevallen en de stijging of daling van het gebruik van het openbaar vervoer. De conclusie was dat hetgeen reizigers aan het einde van hun reis doen, meer effect heeft op de kans op besmetting dan reizen met het openbaar vervoer. Onderdeel van het onderzoek waren OV-bedrijven die hun treinen op het coronavirus hebben getest en er geen sporen van hebben gevonden.

Modellen

In het UIC-document zijn ook wiskundige modellen opgenomen die werden gemaakt door onderzoekers om de risico’s van treinreizen te onderzoeken. Deze modellen werden toegepast op verzamelde gegevens van treinreizigers die het virus hadden en passagiers die contact hadden met de geïnfecteerden. De resultaten waren dat het totale transmissierisico voor de nauwe contacten 0,32 procent was en dat de gemiddelde transmissiesnelheid met 0,15 procent per uur van de meegereisde passagiers toenam. De conclusie was dat de aanvalsfrequentie onder passagiers gerelateerd is aan de onderlinge afstand en de samen doorgebrachte reistijd. Deze studie ondersteunt ook dat afstand houden een beproefde methode is om het transmissierisico te reduceren.

Lees ook:

Auteur: Sarah Chebaro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.