Een conducteur van Deutsche Bahn controleert kaartjes in coronatijd

Deutsche Bahn: geen verhoogd risico coronabesmetting treinpersoneel

Volgens onderzoek van treinvervoerder Deutsche Bahn en de Charité Research Organization loopt  treinpersoneel dat veel contact heeft met reizigers geen aantoonbaar hoger risico op besmetting met het coronavirus. Rond de 1.100 medewerkers van DB werden op besmetting met het virus en op antilichamen getest.

Het doel van het Duitse onderzoek is om met wetenschappelijk gefundeerde inzichten te komen over het infectiegevaar van COVID-19 in een trein. De hoofdvraag is of er een verschil in besmettingsrisico is tussen treinmedewerkers die veel in contact komen met reizigers, zoals conducteurs, en personeel dat minder contact heeft met reizigers, zoals machinisten.

Circa zeshonderd willekeurig geselecteerde treinconducteurs, tweehonderd machinisten en tweehonderd onderhoudstechnici namen vrijwillig van 29 juni tot 3 juli deel aan de eerste testfase. Hetzelfde treinpersoneel uit deze steekproef zal eind oktober en in februari 2021 opnieuw onderzocht worden. Het onderzoek richtte zich niet op het besmettingsgevaar voor treinreizigers.

Contact met reizigers

Slechts één medewerker werd positief getest op corona, en twintig personeelsleden bleken antistoffen in hun bloed te hebben, wat erop wijst dat ze eerder besmet zijn geweest met het virus. Er was nauwelijks een verschil tussen personeel dat veel in contact staat met reizigers, zoals conducteurs en personeel dat weinig contact heeft met reizigers. Bij conducteurs was er zelfs procentueel gezien een iets lager aandeel mensen met corona antistoffen dan bij machinisten en onderhoudstechnici. De gemeten mate van besmettingen in de steekproef zijn volgens het onderzoeksrapport vergelijkbaar met andere epidemiologische onderzoeken in Duitsland.

Martin Seiler, directeur Personeelszaken van Deutsche Bahn: “We hebben nu de eerste wetenschappelijke bevindingen in Duitsland over coronabesmettingen in treinen. Voor ons als werkgever is het belangrijk dat onze medewerkers aan boord niet worden blootgesteld aan een verhoogd risico om COVID-19 op te lopen. De eerste resultaten van het onderzoek laten zien dat ons concept van bescherming en hygiëne effectief is”.

De coronamaatregelen in Duitse treinen zijn redelijk vergelijkbaar met die in Nederland. Zo geldt er ook een mondkapjesplicht, die geregeld gecontroleerd wordt door veiligheidsmedewerkers. Ook openen de treindeuren waar mogelijk automatisch en worden handgrepen vaker schoongemaakt.

Lockdown

Berthold Huber, lid van de Raad van Bestuur van het Personenvervoer van de Deutsche Bahn: “We moeten nog steeds oppassen, maar over het reizen per trein hoeven we ons geen zorgen te maken. Reizen met de trein is veilig en de hygiënische en beschermende maatregelen die de federale overheid, staten en wij als DB samen hebben genomen, zijn effectief”.

Er kan wel een kanttekening geplaatst worden bij het feit dat het onderzoek grotendeels tijdens de lockdown van Duitsland plaatsvond. Het is de vraag of bij een drukkere treinbezetting het risico op besmetting voor treinpersoneel en reizigers gelijk zal blijven. Deze vraag kan waarschijnlijk beantwoordt worden na het vervolg van de studie.

Mondkapjes

Conducteurs dragen het vaakst een mondkapje in vergelijking met het andere treinpersoneel vanwege de mondkapjesplicht in de trein. Daarentegen geeft tachtig procent van de onderhoudstechnici aan geen mondkapje te dragen tijdens het werk. Het zou daarom zo kunnen zijn dat het dragen van een mondkapje het lage aantal besmettingen bij conducteurs verklaart. Dit zou pleiten voor het aanmoedigen van het dragen van mondkapjes tijdens het werk, ook als werknemers enkel direct contact hebben met collega’s.

Volgens het onderzoeksrapport “zal het dragen van een mondkapje voor zowel het personeel als voor de reiziger  centraal blijven staan in de hygiënemaatregelen”. Het moet nog concreet worden of de Deutsche Bahn het dragen van mondkapjes voor onderhoudspersoneel meer gaat aanmoedigen.

Besmettingskans reizigers

Een in juli gepubliceerde studie van de universiteit van het Engelse Southampton onderzocht de verspreiding van het coronavirus bij treinpassagiers in China. De uitkomst hiervan is dat reizigers die binnen drie rijen van een besmette persoon zitten tussen de nul en tien procent kans hebben om het virus ook op te lopen. De gemiddelde kans op het krijgen van het virus bij reizigers met dit nabije contact is 0,32 procent. De kans is het grootst bij mensen die direct naast een besmette persoon zitten, waarbij de kans met gemiddeld 3,5 procent het hoogst lag. Voor mensen die in de zelfde rij zitten is dit 1,5 procent. Slechts 0,075 van de mensen die op dezelfde stoel gingen zitten als een met corona besmette persoon liepen ook een coronabesmetting op.

De onderzoekers gebruikten geavanceerde modellen om data uit de trein en besmettingen van passagiers te analyseren. Hierbij werd rekening gehouden met mensen die op het moment van hun reis COVID-19 hadden en hun nauwe contacten (die binnen 14 dagen van hun reis symptomen kregen). De data omving ongeveer 2.300 passagiers met corona en 72.000 van hun nauwe contacten.

Lees hier de officiële Duitse samenvatting van het onderzoek.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Esther Geerts

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.