Een intercitytrein van NS

NS kondigt bezuinigingen aan en schrapt mogelijk 2300 banen

Spoorvervoerder NS informeerde zijn personeel maandag over een omvangrijke bezuinigingsoperatie die mogelijk 2.300 banen gaat kosten. Tot 2025 verwacht NS 1,4 miljard euro te moeten besparen om financieel gezond te blijven. NS verwacht, door ander reisgedrag en economische krimp, dat pas na 2024 de reizigersaantallen weer op het niveau van voor de coronacrisis zijn.

NS heeft verkennende gesprekken gevoerd met vakbonden en de Centrale Ondernemingsraad (COR) over het maatregelenpakket. Maandag werden de medewerkers zelf geïnformeerd over het plan. FNV Spoor laat in een reactie weten geschrokken te zijn van de plannen. Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor: “Zo’n grote krimp van het aantal medewerkers zal een ongekende weerslag op de blijvers krijgen. De NS wil feitelijk de rekening van de coronaverliezen bij haar medewerkers neerleggen. Dat is natuurlijk van de zotte.”

Financieel gezond

Eerder sprak NS-directeur Roger van Boxtel al de verwachting uit dat NS in de komende vijf jaar 4,7 miljard euro aan inkomsten mis dreigt te lopen als gevolg van de coronacrisis. NS verwacht, door ander reisgedrag en economische krimp, dat pas na 2024 de reizigersaantallen weer op het niveau van 2019 zijn. Ingrijpende maatregelen zijn volgens NS noodzakelijk om het bedrijf hier op in te richten en weer financieel gezond te krijgen. Tot 2025 verwacht NS 1,4 miljard euro te moeten besparen om het treinkaartje betaalbaar te houden en noodzakelijke investeringen te kunnen blijven doen.

NS hoopt gedwongen ontslagen te kunnen voorkomen. Onder meer doordat er tussen nu en 2025 ongeveer 2.500 NS’ers met pensioen gaan. Deze functies kunnen volgens het bedrijf niet één op één worden uitgewisseld, omdat er verschillen zijn tussen de functies die vrij komen en de functies die zullen verminderen. “Het kan wel betekenen dat collega’s andere werkzaamheden gaan verrichten, nieuwe vaardigheden leren en ervaring op doen in een andere functie”, aldus NS

Extra werkdruk

Maar ook als de krimp met natuurlijk verloop zal worden ingevuld, zal de werkdruk volgens FNV Spoor toenemen voor de medewerkers die kunnen blijven. “Nu al is er een grote werkdruk en kan een NS-medewerker zeer moeilijk verlof krijgen. Daarbij komt dat de mensen die met pensioen gaan, lang niet allemaal werken op plekken waar de NS wil krimpen. De vraag is dus of er geschikte functies overblijven en of mensen hun standplaats kunnen behouden’, aldus Janssen. “Wij gaan onze leden vragen of we over deze krimpplannen met de NS mogen gaan onderhandelen.”

De Vakbond voor Rijdend Personeel (VVMC) zegt de plannen eerst te willen voorleggen aan zijn leden voordat het met een reactie komt. “De fantastische cijfers die de NS voor de coronacrisis had, waren voor een groot deel te danken aan het personeel buiten en op de treinen. Als je straks na corona terug wil naar die cijfers, heb je die mensen hard nodig. Daar moet NS goed over nadenken”, zegt voorzitter Wim Eilert tegen NOS.

Zowel de leden van de Raad van Bestuur als de Raad van Commissarissen leveren tot en met december 2021 tien procent van hun vaste salaris of vergoeding in. NS keert daarnaast over de jaren 2020 en 2021 voor het hoger management geen variabele beloning uit.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “NS kondigt bezuinigingen aan en schrapt mogelijk 2300 banen”

Eric Struch|30.06.20|21:41

Hoe de vervoervraag zich de komende jaren gaat ontwikkelen, is voor een deel koffiedik kijken. Veel zal bijvoorbeeld afhangen van de beschikbaarheid van een vaccin. NS heeft in het verleden al vaker te hard op de rem getrapt. Als het vervoer dan weer aantrok, kostte het jaren om het tekort aan materieel en personeel weer weg te werken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.