conducteur

Spoorvakbonden willen dat NS-topman behoud conducteur belooft

Bron: OVPro

Spoorvakbonden FNV Spoor, CNV Vakmensen en VVMC willen dat NS-directeur Roger van Boxtel het voorbeeld van zijn Belgische evenknie volgt en belooft dat alle NS-treinen minstens één conducteur aan boord hebben, ook in de toekomst. Directeur Sophie Dutordoir van NMBS zei dat conducteurs een ‘essentiele rol’ spelen om treinen veilig te laten vertrekken.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

5 reacties op “Spoorvakbonden willen dat NS-topman behoud conducteur belooft”

Pat Rick|25.10.18|17:37

Het is geen echte keuze die men niet moet maken, want het is EN EN, niet OF OF. Het probeem is dat NS managers de hierarchie volgen en wel operationele mensen zullen wegsturen ten koste van de kwaliteit. Vervolgens is er veel window dressing nodig om dit te verbergen in de rapportages. Beter is om meer samen te werken t.b.v. de klant (het Fyra-rapport toonde eilandcultuur aan) en minder lagen in de organisatie. Voordeel is dat de kosten lager zijn en de genoemde keuze niet hoeft te maken.

David-Joris Nijenhuis|31.10.18|22:46

Hoeveel NS-conducteurs zijn opeens nergens te vinden, als je ze nodig hebt? Deuren sluiten dat kan een treinbestuurder ook wel! Loonkosten zijn toch al duur genoeg.

Maar daar heeft die hele Eilert nog geen enkel moment aan gedacht. Bij hem gaat het om het
binnenharken van loon, zonder dat zijn leden daarvoor meer hoeven te doen, dan enkel op
een fluitje te blazen en een sleutel in een kastje om te draaien (en om de 1000-1500 km
een controleronde voor de show!).

David-Joris Nijenhuis|31.10.18|22:50

Hoeveel NS-conducteurs zijn opeens nergens te vinden, als je ze nodig hebt? Het maakt dus geen hol uit of een HC of de machinist de deuren sluit. Met op elke trein een HC worden zo jaarlijks miljoenen de gracht in gegooid.

Maar dat kan die hele Eilert geen hol schelen. Bij hem gaat het om baangarantie, zonder dat zijn leden daarvoor nauwelijks meer hoeven te doen, dan enkel op een fluitje te blazen en een sleutel in een kastje om te draaien (en om de 1000 km een controleronde voor de show!).

Teko Salverda|01.11.18|17:19

Bovenstaande reacties zijn niet aardig voor de vele HC’s die wel hun werk naar behoren doen. Maar ze zijn uitgelokt door de gemakzuchtigen, die het daarmee voor hun collega’s verpesten.

John rdam|01.11.18|21:23

Met dit jaar al weer 6000km bij NS achter de rug sinds januari denk ik wel enig recht van spreken te hebben: op 90% van mijn reizen, Ic direct, intercity en Sprinter is er geen conducteur langsgeweest. In 5% wel een vriendelijke conducteur die door de trein loopt. In 5% van de gevallen is mijn ticket inderdaad gecontroleerd. Dus de toegevoegde waarde van een conducteur op treinen van NS wordt door de meerderheid van de NSconducteurs zelf volledig ondergraven.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Spoorvakbonden willen dat NS-topman behoud conducteur belooft | SpoorPro.nl
conducteur

Spoorvakbonden willen dat NS-topman behoud conducteur belooft

Bron: OVPro

Spoorvakbonden FNV Spoor, CNV Vakmensen en VVMC willen dat NS-directeur Roger van Boxtel het voorbeeld van zijn Belgische evenknie volgt en belooft dat alle NS-treinen minstens één conducteur aan boord hebben, ook in de toekomst. Directeur Sophie Dutordoir van NMBS zei dat conducteurs een ‘essentiele rol’ spelen om treinen veilig te laten vertrekken.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

5 reacties op “Spoorvakbonden willen dat NS-topman behoud conducteur belooft”

Pat Rick|25.10.18|17:37

Het is geen echte keuze die men niet moet maken, want het is EN EN, niet OF OF. Het probeem is dat NS managers de hierarchie volgen en wel operationele mensen zullen wegsturen ten koste van de kwaliteit. Vervolgens is er veel window dressing nodig om dit te verbergen in de rapportages. Beter is om meer samen te werken t.b.v. de klant (het Fyra-rapport toonde eilandcultuur aan) en minder lagen in de organisatie. Voordeel is dat de kosten lager zijn en de genoemde keuze niet hoeft te maken.

David-Joris Nijenhuis|31.10.18|22:46

Hoeveel NS-conducteurs zijn opeens nergens te vinden, als je ze nodig hebt? Deuren sluiten dat kan een treinbestuurder ook wel! Loonkosten zijn toch al duur genoeg.

Maar daar heeft die hele Eilert nog geen enkel moment aan gedacht. Bij hem gaat het om het
binnenharken van loon, zonder dat zijn leden daarvoor meer hoeven te doen, dan enkel op
een fluitje te blazen en een sleutel in een kastje om te draaien (en om de 1000-1500 km
een controleronde voor de show!).

David-Joris Nijenhuis|31.10.18|22:50

Hoeveel NS-conducteurs zijn opeens nergens te vinden, als je ze nodig hebt? Het maakt dus geen hol uit of een HC of de machinist de deuren sluit. Met op elke trein een HC worden zo jaarlijks miljoenen de gracht in gegooid.

Maar dat kan die hele Eilert geen hol schelen. Bij hem gaat het om baangarantie, zonder dat zijn leden daarvoor nauwelijks meer hoeven te doen, dan enkel op een fluitje te blazen en een sleutel in een kastje om te draaien (en om de 1000 km een controleronde voor de show!).

Teko Salverda|01.11.18|17:19

Bovenstaande reacties zijn niet aardig voor de vele HC’s die wel hun werk naar behoren doen. Maar ze zijn uitgelokt door de gemakzuchtigen, die het daarmee voor hun collega’s verpesten.

John rdam|01.11.18|21:23

Met dit jaar al weer 6000km bij NS achter de rug sinds januari denk ik wel enig recht van spreken te hebben: op 90% van mijn reizen, Ic direct, intercity en Sprinter is er geen conducteur langsgeweest. In 5% wel een vriendelijke conducteur die door de trein loopt. In 5% van de gevallen is mijn ticket inderdaad gecontroleerd. Dus de toegevoegde waarde van een conducteur op treinen van NS wordt door de meerderheid van de NSconducteurs zelf volledig ondergraven.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.