conducteur

Spoorvakbonden willen dat NS-topman behoud conducteur belooft

Spoorvakbonden FNV Spoor, CNV Vakmensen en VVMC willen dat NS-directeur Roger van Boxtel het voorbeeld van zijn Belgische evenknie volgt en belooft dat alle NS-treinen minstens één conducteur aan boord hebben, ook in de toekomst. Directeur Sophie Dutordoir van NMBS zei dat conducteurs een ‘essentiele rol’ spelen om treinen veilig te laten vertrekken.

NS heeft vorige week een interne video uitgebracht waarin een viertal managers Service & Operatie (MSO) zich uitlaten over hoe zij de toekomst van NS zien. Alle vier verkiezen ze het winnen van alle concessies te zijn, boven het behoud van de conducteur op iedere trein. “Dit is voor ons als bonden ontoelaatbaar”.

Tegelijkertijd ging in Belgische media vorige week het verhaal rond dat sommige NMBS-treinen geen conducteur meer zouden hebben. Directeur Sophie Dutordoir van NMBS zei vervolgens dit weekend dat hier geen sprake van is. Op Facebook schreef ze: “Niets is minder waar en dit zal niet gebeuren zolang ik bij de NMBS ben.” Ze voegde toe dat conducteurs een ‘essentiële rol’ spelen om treinen veilig te laten vertrekken.

Voorbeeld

De vakbonden willen nu dat Van Boxtel haar voorbeeld volgt. Conducteurs spelen een belangrijke rol bij de punctualiteit, het serviceniveau en de spoorweg- en sociale veiligheid, vinden ze. “We willen het ijzer smeden als het heet is. Daarom vragen we nu aan Van Boxtel: beken kleur. Willen jullie in de toekomst conducteurs op jullie treinen?” zegt Henri Janssen van FNV Spoor.

De vakbonden willen dat Van Boxtel zich maandag tijdens een vakbondsoverleg duidelijk uitspreekt over het behoud van conducteurs. Janssen weet nog niet wat hij kan verwachten van het overleg: “Ik laat me verrassen. Van Boxtel kan niet direct langskomen om een contract te tekenen, dat begrijp ik wel. Maar ik wil dat hij zijn best gaat doen voor zijn mensen.”

“We gaan ervan uit dat Van Boxtel ook vindt dat een conducteur heel erg belangrijk is op de trein,” zegt Janssen. “We willen wat concessies betreft, dat hij zich niet gaat verschuilen achter ‘daar gaan wij niet over’. Hij is de baas en hij is niet politiek afhankelijk. Hij moet zorgen dat zijn mensen weten waar ze aan toe zijn.”

Arriva en Keolis

Janssen benadrukt dat niet alleen NS dit moet zeggen: “Ook Keolis en Arriva moeten vast één conducteur op elke trein hebben.” Daarom zeggen de vakbonden ook dat ze tegen concurrentie op arbeidsvoorwaarden zijn. Voor iedere concessie zou de bezetting van personeel en arbeidsvoorwaarden van het niveau van het hoofdrailnet moeten gelden, zodat ‘er niet over de rug van de werknemers en ten koste van service en veiligheid geconcurreerd kan worden’.

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

5 reacties op “Spoorvakbonden willen dat NS-topman behoud conducteur belooft”

Pat Rick|25.10.18|17:37

Het is geen echte keuze die men niet moet maken, want het is EN EN, niet OF OF. Het probeem is dat NS managers de hierarchie volgen en wel operationele mensen zullen wegsturen ten koste van de kwaliteit. Vervolgens is er veel window dressing nodig om dit te verbergen in de rapportages. Beter is om meer samen te werken t.b.v. de klant (het Fyra-rapport toonde eilandcultuur aan) en minder lagen in de organisatie. Voordeel is dat de kosten lager zijn en de genoemde keuze niet hoeft te maken.

David-Joris Nijenhuis|31.10.18|22:46

Hoeveel NS-conducteurs zijn opeens nergens te vinden, als je ze nodig hebt? Deuren sluiten dat kan een treinbestuurder ook wel! Loonkosten zijn toch al duur genoeg.

Maar daar heeft die hele Eilert nog geen enkel moment aan gedacht. Bij hem gaat het om het
binnenharken van loon, zonder dat zijn leden daarvoor meer hoeven te doen, dan enkel op
een fluitje te blazen en een sleutel in een kastje om te draaien (en om de 1000-1500 km
een controleronde voor de show!).

David-Joris Nijenhuis|31.10.18|22:50

Hoeveel NS-conducteurs zijn opeens nergens te vinden, als je ze nodig hebt? Het maakt dus geen hol uit of een HC of de machinist de deuren sluit. Met op elke trein een HC worden zo jaarlijks miljoenen de gracht in gegooid.

Maar dat kan die hele Eilert geen hol schelen. Bij hem gaat het om baangarantie, zonder dat zijn leden daarvoor nauwelijks meer hoeven te doen, dan enkel op een fluitje te blazen en een sleutel in een kastje om te draaien (en om de 1000 km een controleronde voor de show!).

Teko Salverda|01.11.18|17:19

Bovenstaande reacties zijn niet aardig voor de vele HC’s die wel hun werk naar behoren doen. Maar ze zijn uitgelokt door de gemakzuchtigen, die het daarmee voor hun collega’s verpesten.

John rdam|01.11.18|21:23

Met dit jaar al weer 6000km bij NS achter de rug sinds januari denk ik wel enig recht van spreken te hebben: op 90% van mijn reizen, Ic direct, intercity en Sprinter is er geen conducteur langsgeweest. In 5% wel een vriendelijke conducteur die door de trein loopt. In 5% van de gevallen is mijn ticket inderdaad gecontroleerd. Dus de toegevoegde waarde van een conducteur op treinen van NS wordt door de meerderheid van de NSconducteurs zelf volledig ondergraven.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.